Bange for at involvere mig - er der noget galt?
Hej. Jeg er en ung kvinde, der bor alene. Jeg er begyndt at bekymre mig om mig selv og tænker, om der måske er noget galt.
Sagen er, at jeg har et godt forhold til sex og er tilfreds med min krop. Jeg læser om sex, følelser, onanerer, ser videoer og dagdrømmer om seksuelle ting. Men det er et stykke tid siden, at jeg har haft sex med en fyr. Det er som om, at jeg ikke rigtig tør at involvere mig med én i det virkelige liv. Jeg ved ikke hvorfor, for jeg er ikke hæmmet på det seksuelle plan.
Jeg drømmer da også om at være sammen med en partner og have det godt med ham. Men jeg har ikke så stor trang i øjeblikket til at finde en fyr og være sammen med, og det er begyndt at bekymre mig. For hvad kan der være galt? Er der noget i vejen med mig?
Johanne, 22 år

SVAR:
Hej Johanne
Tak for dit brev.
”Er der noget i vejen med mig?” spørger du. ”Hvad er der galt?”
Meget kort svaret: Jeg tror, du har for meget fokus på sex.
Sex er en fantastisk ting, som vi må bruge, nyde og som er med til at gøre samværet mellem to mennesker til en skøn oplevelse. Men livet er meget mere end det.
Du skriver, at du drømmer om at være sammen med en partner og have det godt med ham. Nu ved jeg ikke, om du kun tænker på det sexuelle plan, men umiddelbart læser jeg det, som du drømmer om en partner, du kan dele livet med. En du kan udvikle et venskab og et kærlighedsforhold til.
Kærlighed og sex.
Kærlighed og sex er to forskellige ting – og alligevel hører de sammen.
Kærlighed er en viljes beslutning¸ som oftest begynder med en forelskelse, som slår benene væk under dig, og som ender ud i et venskab, hvor du ønsker at glæde og være der for den anden part.
Kærlighed er med til at gøre forholdet varmt, intenst og sex er en fantastisk krone på ”værket”.
Du kan finde flere artikler og indlæg her på hjemmesiden om disse emner. Her er nogle eksempler og du kan selv finde flere:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Værd at vente på
Spændende udfordringer.
I øjeblikket har du ikke den ”store trang” til at finde en fyr og være sammen med, og det bekymrer dig.
Jeg tænker: du er 22 år – livet ligger foran dig med mange spændende udfordringer. Du er ovre teenagetiden og hvad der hørte den til. Gå ud, åbn dine øjne og se alt det andet livet har til dig – af glæder, oplevelser, udfordringer m.m.
Find ud af, hvad du ønsker dit liv skal indeholde, hvem er du, hvad betyder noget for dig – giv dig god tid og pludselig vil du opdage, at HAN står foran dig.
Jeg ønsker dig alt godt i fremtiden, at du må være glad for den, du er, at du ikke skal præstere en masse for at være dig, men at du må nyde livet og alt det, som ligger foran dig.
Kærlig hilsen
Ruth Tidemand Nielsen