Bange for at blive såret igen, hjælp, hvad gør jeg?
Hej! Først vil jeg gerne sige at jeg synes det er vildt fedt, at I gider bruge tid på folk, der har brug for hjælp!
Jeg har et problem, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre HJÆLP!
For et år siden blev jeg forelsket, hvilket jeg ikke troede man kunne blive i en sådan ung alder! Jeg tænkte ikke på andet end ham, og vi var virkelig glade for hinanden! Efter et halvt år fandt jeg ud af, at han var det vi unge kalder for en "player", og jeg var så ked af det i lang tid!
Lige siden har jeg været bange for at blive forelsket, og har gjort det samme ved drenge, som han gjorde ved mig! Det vil sige jeg kysser og sådan med flere drenge, det virker lidt billigt, men det er faktisk meget normalt og gøre sådan for mange unge! Jeg føler mig dum, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ellers for vil ikke såres på samme måde igen... Vær sød at HJÆLPE. Er helt blank og ved ikke hvad jeg skal gøre..
vh Sissel, 14 år

SVAR:
Kære Sissel.
Tak for din anerkendelse af, at vi bruger tid på mennesker, der har brug for hjælp. Når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg en oplevelse af, at du er meget ærlig omkring dig selv, hvilket jeg tænker er tillidsfuldt.
Du bruger udtrykket ”player”, men jeg vid ikke helt, om jeg forstår det på samme måde som dig. I mit svar til dig vil jeg tage udgangspunkt i, at jeg forstår udtrykket ”player”, som en person der leger med andres følelser gennem flirt og fysisk kontakt.
Leg med andres følelser
Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for at blive forelsket igen, hvis du har haft en oplevelse af, at du er blevet ”leget” med eller måske kan du endda sidde med en følelse af at være blevet udnyttet. Jeg tænker, at du må sidde med en oplevelse af, at du har brændt dine fingrer, og nu prøver du at undgå at brænde dine fingre igen.
Jeg tænker, at din reaktion er en måde, hvorpå at du prøver at passe på dig selv. Den måde du beskytter dig selv på, er at gøre det samme som det, du selv er blevet udsat for. Når du agerer ”player” – leger med andres følelser gennem flirt og lidt kysseri, så er det en måde, hvor du kan undgå at blande følelser ind i relationen. Det bliver en måde at lege på, hvor du undgår risikoen for at blive såret, fordi du ikke lægger nogen følelser i dine handlinger. Men i stedet distancerer du dig ved, at du ”spiller” forelsket uden at være det. På den måde kan du holde dig selv og dine følelser udenfor. Du risikerer ikke at blive såret og føle dig udnyttet, men i stedet bliver det den anden, der risikerer at blive ked af det og føle sig såret eller udnyttet af dig.
Respektfuld måde at beskytte sig selv på
Jeg tror, at det ville være bedre for at dig, hvis du fandt en anden og mere respektfuld måde at beskytte dig selv på end ved at være en ”player”.
Jeg vil anbefale dig at lægge player-handlingerne på hylden. Du skal prøve at være ærlig og oprigtig i det, som du gør. Lad være med at gøre eller sige ting, som du ikke mener – måske vil det være godt nogle gange at tænke en ekstra gang over de ting, som du siger eller gør.
”Slik dine sår”
Jeg tror, at det vil være godt for dig lige nu at passe på dig selv på en måde, hvor du i det næste stykke tid ikke indleder nye forhold til drenge. Det handler om, at du får tid til at finde dig selv igen ovenpå dine oplevelser med din tidligere kæreste. Det vil tage tid for dig at få tillid til andre igen. Det er vigtigt, at du respekterer din egen reaktion, frem for hurtigt at forsøge at komme videre ved at finde en ny kæreste.
Jeg kan desværre ikke love dig, at du aldrig bliver såret igen. Det kan du, risikere livet igennem, det kan du ikke undgå. Når du bliver såret, så kan du tillade sig selv at reagere ved at blive ked af det, vred, føle dig såret og uretfærdig behandlet. Brug tid på ”at slikke dine sår” frem for at reagere ved ”at påføre andre sår”.
Venskaber er en støtte i livet
Hvis du har nogle veninder eller venner, så brug tid på dem og disse venskaber. Disse venskaber er noget af det, som kan være en hjælp og støtte for dig livet igennem, når du bliver såret eller føler dig udnyttet. Derfor er det en værdifuld satsning at arbejde og bruge tid på at skabe nogle gode og tillidsfulde venskaber.
Læs gerne – Pigevenner og drengevenner
Kærlig hilsen Linda