Angst for at min kæreste vil gå fra mig - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. Jeg er en dreng på 17 år og har en kæreste, som jeg elsker mere end nogen anden! Min kæreste er taget på efterskole, og vi har haft lidt problemer siden. Men nu er det sådan, at jeg går og har en bagtanke om, at hun vil gå fra mig. Kender ikke grunden. Hun sagde til mig, at hun vil snakke med mig på fredag, og nu venter jeg på, det bliver fredag. Men jeg går og har så skide ondt i min mave, for jeg er så bange for at miste hende.

Jeg føler, hun er den eneste ene for mig! Vi har været sammen over 6 måneder nu og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre? Føler mit hjerte er ved at dele sig i to, jeg vil virkelig gøre alt for hende! Jeg vil gøre alt for at det forhold, mig og hende har sammen, forbliver sådan.

Vi har aftalt, at når hun kommer hjem fra efterskole, at vi skulle flytte sammen, og det er der nok nogen, der syns, det er for tidligt, men det syns jeg ikke, fordi jeg er klar til at leve resten af mine dage sammen med den pige! Men jeg ved ikke, hvorfor det er begyndt at gå så dårligt, men jeg har kunne mærke på hende, der har været noget galt. Fordi den måde, hun skriver til mig, plejer hun ikke at skrive. Hun skriver mere koldt til mig.

Men jeg er super glad for, hun er kommet på efterskole og hun er glad for at gå der, hun hygger sig meget og har fået nogle rigtige gode venner. Og det er jeg kun glad for at høre. Fordi når hun er glad, så er jeg glad, og når hun er ked af det, så er jeg ked af det! Men ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre? Jeg elsker hende så sindsygt meget og vil ikke miste hende! Hvad kan jeg gøre? HJÆLP!

Holm, 17 år

SVAR:

Kære Holm

Tak for dit spørgsmål.

Det er ikke så lidt af en opgave, du har sat mig på. For det første ved vi ikke, hvad din kæreste vil fortælle dig, og for det andet vil du gerne have et hurtigt svar, så det er muligt, at jeg overser forskellige vigtige ting. Med det i baghovedet vil jeg alligevel forsøge at give dig noget, du måske kan bruge.

I dit spørgsmål beskriver du meget fint forskellige stærke følelser. Jeg vil fremhæve tre af dem.

  1. Frygt for at miste: Lige så dejligt det er at elske, lige så forfærdelig er "bagsiden af medaljen", nemlig frygten for at miste. Det giver sig udtryk både fysisk og psykisk, sådan som du beskriver det: "ondt i maven", følelsen af at "hjertet deler sig i to" og måske kan du heller ikke sove og er for formodentlig heller ikke rigtig til stede i selskabet med andre. Det er helt normalt, og noget næsten alle voksne kender til fra ulykkelig forelskelser, dødsfald osv. Konkrete råd:Det kan være svært at gøre noget ved, når man reagerer sådan, for man er reelt den eneste, der kan gennemleve smerten. Samtidig er det dog vigtigt at tale med andre om det, fortæl - ikke nødvendigvis i detaljer - at du har det svært, og at de ikke kan forvente så meget af dig p.t. Er der nogen, du har mere tillid til, kan du "åbne mere op for posen" og finde en skulder at græde ud ved. Jeg synes også, at du skal gå nogle ture, løbe eller dyrke en anden form for motion, så du kan slippe de mange tanker og bruge din energi på en god måde - det kan også hjælpe dig til at få noget mere styr på dig selv og måske se det hele lidt fra oven.
  2. Forelskelse: På mange måde er nogle af de fysiske og psykiske kendetegn de samme ved frygt og forelskelse. Når man er forelsket, er hjertebanken osv. som regel bare positiv. Forelskelsen holder op på et tidspunkt, nogle siger efter få uger, andre mener den kan vare et par år, under alle omstændigheder får man med tiden et mere nuanceret forhold til sin kæreste, sådan at man ligefrem kan afsky alt det, der en gang var tillokkende ved den anden. Måske, er din kæreste nået længere i processen end dig, så det er derfor, at du oplever, at hun har forandret sig og "skriver mere koldt til dig", men det kan naturligvis også være noget helt andet, hun er optaget af.
  3. Rådvildhed: Dit spørgsmål bærer forståeligt meget præg af usikkerhed - for hvad bliver "dommen" på fredag. Netop usikkerhed er noget af det værste, der findes. For hvad kan du egentlig gøre, så længe du ikke ved noget mere konkret - det er en meget svær situation for dig, men jeg kan kun henvise til de råd, jeg tidligere har givet dig under punkt 1. Når det bliver fredag, er du meget klogere. Hvis vi nu antager, at din kæreste enten vil slå op eller holde en pause, sådan som du frygter, vil du blive meget ked af det, men det vil også være en forløsning, fordi du så ved, hvad du er "oppe i mod". Du må være forberedt på, at du kommer til at gennemleve en svær tid, som kan tage lang tid. Jeg ved ikke om, det kan være en hjælp for dig, at de fleste mennesker har prøvet det, og at du formodentlig derfor vil blive mødt med megen sympati i stedet for latterliggørelse eller ignorering. Også her vil jeg fremhæve mine mine råd fra punkt 1.

De bedste hilsner

Henrik List