Ang. mit underliv - ser det mon rigtigt ud?
Hej, jeg har et spørgsmål. Jeg fik taget min mødom, da jeg var 22, da jeg har haft virkelig svært ved at gennemføre samleje nogle år før, det lykkes så (må have haft en stor mødom")?
Jeg undrer mig, når jeg kigger med et spejl. Jeg troede, at når man kiggede op så kunne man se et hul eller noget, men det ligner jo stadig, at åbningen er dækket. Forstår det ikke helt?? Når jeg ikke er jomfru?
På et tidspunkt pga. svamp skulle jeg føre en stikpille op, det kunne den næste ikke og det gjorde sygt ondt.. Anden gang, jeg skulle gøre det, var det som om, man ikke kunne presse den op i midten, stadig selvom der var glidecreme på, men jeg kunne føre "det hylster pillen sad i " længere "hen" i slutningen af skeden, der kunne den fint smutte op og gjorde slet ikke ondt..
Hvordan kan man være mere "åben" et sted og så føles som om, man er lukket et andet sted.. det er lidt svært at forklare.
Og så er jeg stadig forvirret ang. skal ens underliv slet ikke være dækket til dernede overhovedet? Det er selvfølgeligt svært og se med et spejl, jeg har bare altid troet, når man fik taget sin mødom, ville man kunne "kigge op" uden der ville være nogle folder.
Forvirret pige, 24 år

SVAR:
Kære forvirrede pige.
Jomfruhinden, eller mødommen, som du skriver, ser meget forskellig ud. Du kan prøve at Google "hymen", som er det latinske ord for jomfruhinden, hvor du kan se billeder af, hvordan det kan se ud. En kvindes ydre kønsdele (indre og ydre kønslæber og klitoris), ser meget forskellige ud fra kvinde til kvinde, så du behøver ikke være unormal, hvis du ikke synes, du ligner "dem på billederne"
Du fortæller, at du har haft samleje, og dermed lyder det jo til, at der er fri passage op i din skede. Smerterne kan også skyldes, at din muskulatur er stram, måske pga nervøsitet.
Hvis du er usikker på, om du "ser rigtig ud", synes jeg, du skal gå til din læge. Han/hun vil helt sikkert være dig behjælpelig
mvh Mette Aabenhus