Afstandsforhold – hvad gør vi?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Det er første gang, jeg skriver her. Min kæreste og jeg fandt sammen på efterskolen. Han bor i den anden ende af landet, og det er rigtig irriterende, da jeg meget gerne vil være mere sammen med ham.

Vi er sammen, når der er lejre og andre aktiviteter, men nu synes jeg, der er ved at gå alt for lang tid, til vi skal ses igen. Jeg kender ikke så godt til nogle steder, vi kan mødes, og mine forældre vil ikke have, at han besøger mig.

Jeg elsker ham og stoler på ham. Jeg synes bare, det er svært ikke at kunne være tæt på ham, som da vi gik på efterskolen. Har I nogle gode råd, til hvordan vi kan bevare vores gode forhold på trods af den fysiske afstand?

Skal jeg bare have tålmodighed? Allermest har jeg lyst til at flytte over til ham, men det tror jeg ikke, mine forældre vil kunne lide.

Mvh. M, 16 år

SVAR:

Hej M

Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation for dig/jer. For mange er efterskoleopholdet et af de dejligste minder fra deres ungdom. Og ikke nok med det, så har I også fundet hinanden. I har været vant til at se hinanden hver eneste dag, og lige pludselig skal man vænne sig til at bo i hver sin landsdel. Derfor er det kun helt naturligt, at man længes tilbage til dengang, hvor tingene var anderledes.

Ny situation giver nye muligheder

Faren i det er, at man hele tiden kommer til at sammenligne nu og her med dengang på efterskolen. På den måde bliver man på en måde holdt fanget i en tid, som ikke er længere, så man helt glemmer at se på alle de muligheder, som opstår lige nu.

De næste par år vil I virkelig opleve, at der sker noget med jer. I udvikles begge to helt vildt, og kun tiden kan vise, om det er en vækst ”sammen” eller om det bliver en ”voksen fra hinanden”. Derfor mener jeg, det er vigtigt, at I ser tiden lidt an. Men ventetiden indtil I har mulighed for at flytte tættere på hinanden kan bruges, så jeres forhold udvikler sig i den rigtige retning.

Langdistanceforhold kan blive noget helt specielt, og det er en tid, som I aldrig får igen. Det gælder derfor om at fokusere på mulighederne i stedet for begrænsningerne, og om at I finder ud af, hvad der fungerer for jer. Du spørger, hvordan I kan bevare jeres gode forhold, så her kommer nogle overvejelser:

Tag en snak med dine forældre

Du skriver ikke noget om, hvorfor dine forældre ikke synes, at han skal komme og besøge jer. Har du prøvet at tage en snak med dem om, hvad det betyder for dig, at du får lov til at se ham, og at de også kommer til at lære ham at kende? Hvis der ikke er noget at gøre der, kan I forsøge jer med at ses hos ham, hvor I skiftes til at betale billetten. Samtidig er det også vigtigt at lytte til, hvad dine forældre har at sige. De regler de sætter for dig, er oftest ud fra deres bedste overbevisning om, hvad der er det bedste for dig.

Tal jævnligt sammen

Sørg for at følge med i hinandens hverdag og tal jævnligt sammen. Det er meget forskelligt, hvor ofte man føler, man har brug for det. Skype er en genial løsning, hvor I både kan se hinanden og tale gratis.

Godt med fælles venner

En god ting ved efterskole-forhold er, at man tit har fået nogle fælles venner. Det gælder om, at I også får tid til at være sammen – sammen med andre. En af farerne ved at man ikke ser hinanden så tit er, at man lukker sig inde i sig selv og ikke kan være sammen med andre, når I så er sammen. Det gør, at man kan komme til at skubbe nogle af de mennesker fra sig, som kan være med til at bringe jer tættere sammen. Jo flere fælles venner, jo flere muligheder vil der være for, at mødes (til fødselsdage, gensyns-weekender osv.), og jo flere ører vil der være til at lytte, når det ikke går så godt.

Frihed og plads til at udvikles

Giv hinanden frihed og plads til at udvikles. Hvordan det helt konkret virker for jer, er ikke til at sige. Men det er vigtigt, at I bygger videre på den tillid, som jeg kan se, I har til hinanden, da du skriver, at du stoler på ham. Man kan få en tendens til at blive over-kontrollerende, når man ikke bor tæt på hinanden, og det kan komme til at slide forholdet i stykker.

Tal også sammen om de svære ting

En anden ting, I skal være opmærksomme på, er, at I skal øve jer i at tale om de ting, der ikke er så nemme at tale om. Man kan hurtigt få en tendens til, at man godt kan diskutere over telefon/Skype, når man er langt fra hinanden, men at man så ikke ønsker at ”ødelægge den gode stemning”, når I så endelig er sammen ansigt til ansigt. Brug også tiden, når I er sammen til at få talt ordentligt ud om de ting, I synes er frustrerende.

Jeg håber, at det jeg har skrevet, har sat nogle tanker i gang hos dig, og at det har givet dig mod på fortsat at kæmpe for det. Skriv endelig igen, hvis der er noget, du ikke føler, at du har fået svar på.

Mvh Mikkel