Afhængig af kæreste - hvordan bliver jeg mere selvstændig?
Kære Adam og Eva. Jeg er tilbage med et spørgsmål, som jeg virkelig håber, i kan give mig et svar på.
Her for snart 2 år siden fik jeg min første kæreste. Han er en virkelig en dejlig kæreste, og han vendte op og ned på det hele. Før jeg blev kærester med ham, følte jeg mig alene konstant, selvom jeg stort set hele tiden var omgivet af gode venner.
Nå.. Men nu er min kæreste taget på efterskole, og det har været en rigtig stor udfordring for mig, da følelsen af ensomhed er kommet tilbage. Og endda blevet værre. Til tider kan jeg føle mig "afhængig" af min kæreste, og hver gang jeg skal sige farvel til ham efter en weekend, han har været hjemme, er det som en mavepuster. Jeg kan gå og være ked af det i flere dage og græde, og være i frygt for, om han glemmer mig. Nu skal han så rejse til udlandet i 3 uger, og der vil ikke være mulighed for, at han vil kunne kontakte mig.
Kan I komme med råd, til hvordan jeg kan blive mere "selvstændig" og uafhængig af min kæreste? Vil ikke ha han skal føle, at jeg klister mig op ad ham.. :(
Håber virkelig jeg hører fra jer så snart så muligt, det vil hjælpe mig utrolig meget!
Kærlig hilsen, mig, 17 år

SVAR:
Kære “dig”
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Jeg er blevet afhængig af min kæreste
Dejligt at høre, at du har fundet dig en god kæreste!
Jeg kan forstå, at din kæreste er på efterskole og at du savner ham rigtig meget. Du fortæller, at du nogle gange føler dig afhængig af ham og føler dig ensom, når han ikke er der. Denne følelse af ensomhed havde du også inden du mødte ham, fortæller du.
Nu spørger du om hjælp til, hvordan du kan blive mere uafhængig af din kæreste, så du ikke kommer til at klæbe for meget til ham.
Jeg føler mig ensom blandt mine venner
Jeg synes, det er godt set af dig, at der er noget, som du skal have gjort noget ved. Det er sikkert ikke godt for hverken dig eller din kæreste, hvis din afhængighed er for stor.
Jeg mener, at det er meget naturligt, at der er en vis afhængighed. Det er ikke unaturligt, at man savner hinanden, når man er væk fra hinanden. Jeg synes heller ikke, at det er unaturligt, at man måske blive lidt ked af det, når man har været sammen og skal være væk fra hinanden igen. Det viser jo bare, at han betyder meget for dig.
Alligevel fornemmer du, at der er noget, som ikke er så godt, noget der ikke er naturligt og som du gerne vil forsøge at gøre noget ved. Det jeg hæfter mig mest ved, er din følelse af ensomhed, som du fortæller, at du også havde inden du mødte din kæreste. Jeg tænker, at det ikke er godt at bære rundt på en ensomhed, som kun én kan imødekomme, nemlig din kæreste. Det lægger et ret stort pres på ham og på jeres forhold. Jeg forestiller mig, at det også er det, du kan mærke.
Ensomheden var et problem du havde, inden du mødte din kæreste. Når din kæreste ikke er i nærheden, kan du mærke, at dette problem ikke er løst. Derfor tror jeg, at du skal gå ind i dette problem og se, om du kan gøre noget ved det.
Du har mange gode venner. Er du en god ven for dem?
Du fortæller, at du er omgivet af mange gode venner. Gad vide, hvordan det kan være, at du føler dig ensom blandt venner. En god ven er for mig en, som man kan snakke med og have det sjovt med. Det er en, som man kan dele livets besværligheder med og som man kan grine sammen med. Når du skriver, at du har mange gode venner, hvad mon så det betyder. Hvad mon det er, som du kalder en god ven?
Er det venner, lige som dem jeg skriver om? Hvis det er det, hvordan mon det så kan være, at du føler dig ensom sammen med dem? Er du en god ven for dem?
Skal du være mere aktiv og tage mere initiativ blandt dine venner?
Jeg spørger mig selv om, om du måske er sådan en, der fungerer bedst med, at det er de andre der tager initiativ. Hvis der så ikke lige er nogen, som gør det, selv om det er dine gode venner, ja så sidder du jo alene.
Måske du har brug for at lave om på det. Måske du skal begynde at tage mere initiativ. Måske du skal begynde at give noget mere af dig selv til dine venner, så de kan mærke, at du også er en god ven for dem og at de betyder noget for dig. Jeg tænker jo, at ensomhed er en følelse, man har, når man er en, der går alene med tingene. Når man ikke har nogen, som man kan dele sit liv og sine tanker med. Måske er det det, som du har gjort for lidt og nu skal til at gøre noget mere. Vennerne går jo lige der rundt om dig. Måske venter de bare på, at du kommer ud af busken og giver lidt mere af dig selv.
Jeg kender ikke din historie præcist nok til, at jeg kan sige dig nøjagtigt, hvad du skal gøre. Jeg håber at disse tanker alligevel har berørt noget i dig og at du har fået lidt inspiration til, hvordan du kan forandre situationen. Jeg håber, du må finde en vej ud af ensomheden, så du kan føle dig glad og fri, også når du ikke er sammen med din kæreste.
De bedste hilsner fra Benny