Ændringer ved skedeåbning - er det normalt?
Hej.  Jeg er en 17 årig pige, som ikke er jomfru og har ikke været det i et par år. Jeg har dog her på det seneste lagt mærke til en ændring ved min skede åbning. Det er som om, den er rynket/rillet, jeg kan ikke rigtig bestemme mig for, om det er knopper, det føles det bare ikke som om. Er det normalt eller skal jeg søge læge? Jeg har haft ubeskyttet ser ved et uheld, men han sagde, at han ikke havde nogen sygdomme, og det er ved at være et par år siden nu, men har ikke rigtig haft interesse for mig selv, der nede, hvis man kan sige det sådan, så har ikke rigtig tænkt over det. Håber I kan hjælpe mig?
Katrine, 17 år

SVAR:
Kære Katrine
Det er godt, at du søger råd, når du ikke er helt klar over, om der evt. er noget galt. Jeg har spurgt en af vore læger og hun kan ikke med sikkerhed sige, om der er noget at være bekymret for. Hun ville have brug for at se dig, for at kunne give dig et klart svar, men måske kan der være tale om kønsvorter. Derfor anbefaler hun dig at gå til læge og blive undersøgt.
Hvis du fortsat er seksuelt aktiv, vil jeg stærkt opfordre dig til at passe rigtig godt på dig selv. Sex er altid forbundet med en risiko for at blive gravid og for at få overført kønssygdomme, hvis ikke man sørger for den fornødne prævention. Og det er kun kondom, der beskytter mod kønssygdomme.
Læs mere her:
Sikker sex
Pas godt på dit sexliv
Mvh Sinne
Sinne Steen Ramild
Skrevet af:
Sinne Steen Ramild
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk