9 år og kønshår - kan der være tale om for tidlig pubertet?

Vis spørgsmål

Hej.. Min søn på 9 år har fået et par hår under armene, og han har lugtet meget voldsomt af sved, siden han var ca.7 år.

Jeg kontaktede vores læge dengang for at høre, om der måske var tale om for tidlig pubertet, men han mente ikke, at der var noget at komme efter!

Nu er jeg så igen blevet urolig efter at have set de hår under armene, og han har også nogle små hår på testiklerne.

Er der grund til bekymring?

C

SVAR:

Kære C

For tidlig pubertet

For tidlig pubertet (pubertas præcox) er meget sjældent og kan være svært at diagnosticere. Selv hvis din søn er begyndt at gå i puberteten, kan man dårligt nok kalde det for for tidlig pubertet, da han er fyldt 9 år. Så vil man nok snarere vurdere det som almindelig pubertet fremfor for tidlig pubertet.

Det er rigtigt, at (voksen) svedlugt og mandlig kønsbehåring kan være tegn på for tidlig pubertet. Hos drenge vurderer man dog puberteten på baggrund af testiklernes størrelse. Hvis man har et testikelvolumen på større end 3 ml og er under 9 år, kan man tale om for tidlig pubertet.

Ikke ekspert

Det er umuligt for mig at vurdere, om din søn er gået i pubertet for tidligt. Måske er han slet ikke gået i puberteten endnu, fx hvis hans testikler har et volumen under 3 ml. Måske er han på vej i tidlig pubertet, men ikke nødvendigvis for tidlig pubertet. Som anført vil han næppe opfylde de "diagnostiske kriterier" for pubertas præcox, og jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at man vil opstarte hormonterapi i hans tilfæde - men jeg er på ingen måde ekspert på området.

Tal med jeres læge

Hvis du fortsat er bekymret, kan du tale med din læge om det igen. Hvis din læge finder grund til det, vil lægen henvise til en vurdering hos en børnelæge. Dog er pubertas præcox hos en i øvrigt sund og rask dreng særdeles sjældent, og svedlugt og beskeden hårvækst er ikke i sig selv tegn på for tidlig pubertet.

Mvh Boje