33 år og ensom – hvorfor hører Gud ikke min bøn om at finde en mand?
Hej Adam og Eva. Jeg er en 33 årig kvinde, som har haft 2 lange forhold, men blev single igen for 3 år siden. Jeg beder hver aften, om at Gud vil lede mig til en mand, som jeg kan blive gift med og som jeg kan dele Guds Ord med i hverdagen. Jeg savner virkelig det at være to og jeg ville så utrolig gerne også have børn. Men mit problem er, at jeg føler ikke, at Gud hører mig, for der sker ingenting.
Der har været en fyr, som jeg blev meget forelsket i, men han ville ikke noget. Jeg er så bange for, at jeg ikke vil blive bevaret som kristen, hvis jeg ikke finder sammen med en kristen mand. Fordi jeg så ville finde sammen med en ikke kristen mand og med den konstellation ved jeg, at det kan være meget svært at blive bevaret som kristen, fordi man er alt for svag, når man står alene. Jeg er også bange for, at jeg med tiden kan blive så desperat, at jeg finder en eller anden tilfældig fyr og får et barn med. Hvorfor hører Gud ikke mine bønner?
Hvad skal jeg gøre ved min ensomhed?
Kærlig hilsen den ensomme pige, 33 år

SVAR:
Kære ensomme pige
Tak for dit brev.
Du tager en problematik op, som jeg tror flere, end vi ved om, går og kæmper med. Det er svært at opleve livet, som du gør det i et samfund, der er baseret på, at vi skal være familier alle sammen.
Du er ikke alene
Det er også svært, at få oplevelsen af, at Gud ikke hører dine bønner. Jeg tror, vi alle kender til det – men det hjælper ikke dig. Nogle gange kan det føles og opleves, som om vore bønner kun når til loftet, og vi kan få tanken: Gud er du der egentlig? Men jeg vil sige til dig – efter mange år sammen med Gud – at netop når vi tænker sådan, har det sådan, så er Han aller tættest på os.
Måske kender du beretningen om de to sæt fodspor i sandet – pludselig er der kun et sæt fodspor og vi tror straks, at det er fordi, vi da går livets vej alene, men nej, det er fordi, da bærer Gud os.
Gud ved om din smerte.
Han kender den og Han kender dig.
Hvad det er, der gør, at vi nogle gange kan vente på svar fra Ham et helt liv. Ja, det kan vi mennesker ikke svare på. Vi må sige, at Gud svarer, når Hans time er inde. Det har du måske hørt / tænkt mange gange, og det giver dig ingen ro. Nej for dit ønske er så stort og fylder så meget i din hverdag. Det fylder så meget, at du kan fristes til at handle selv – bare for at få ro. Men er det løsningen? Er det det, du ønsker?
Jeg tror det ikke – uden at kende dig, så vover jeg den påstand.
Men jeg ved, at du er elsket af Gud. Du er Hans øjesten. Han har en plan og tanker om dig. Tanker om fred og lykke. Han ønsker, at du må hvile i Hans nærhed / i Hans arme, og der føle tryghed.
Kan du takke for det?
Kan du gøre din bøn til en takkebøn – for alt det Han har gjort, og trods alt gør for dig hver dag? Gud længes efter, at se dig glad og se dig hvile i Hans favn.
Gud ønsker at gå med dig i hverdagen
Når du kapitulere / opgiver kampen – den kamp, som du har kæmpet i mange år, som har fyldt din sjæl og sind, din hverdag og dine nattetimer, og lader Gud komme til, så vil du opleve en fred og glæde.
Ikke at Gud så sender en mand til dig i morgen, men at Han fylder dig med forvisning om, at Han har dit liv i sine hænder og gerne vil gå hver dag, hver time, hvert minut med dig.
Vore bekymringer, tanker, ønsker må vi lægge ned i Hans vogn, så vi ikke selv skal kæmpe med at løfte dem hver dag.
Han kender dem. Han kender dig. Han vil give dig det, der er bedst for dig. Overlad det til Ham!
Læs også artiklen: Singleliv
Måske kan det give mening for dig, at læse svar til andre, der lever som single - her er nogle eksempler og du kan selv finde flere:
Skal jeg leve med smerten over at være single?
Jeg er single, hvordan kommer jeg fri af ensomhed og mindreværd?
Er det ok at være single i en alder af 25?
Hvorfor skal det være så frustrerende at være single i en menighed?
Jeg vil ønske dig alt godt i livet fremover.
Kærlig hilsen
Ruth Tidemand Nielsen
Skrevet af:
Ruth Tidemand Nielsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK