19 år og intet skæg - er det normalt?
Hej, jeg er en dreng, der lige er fyldt 19 år (i går faktisk). Jeg har et problem, der har irriteret mig i et stykke tid nu. Problemet er, at jeg intet skæg har. Det eneste, jeg kan få, er et lille overskæg, men det er kun små dun.
Det irriterer mig, især fordi der er mange fra min klasse, der har skæg, i mere eller mindre grad - nogle fuldskæg, andre mindre. Det, der også irriterer mig, er at jeg er den ældste i min klasse og derfor er det jo selvfølgelig lidt pinligt, at flere af dem, der er lang yngre end mig, har meget mere skæg, end jeg har.
Jeg har heller ikke ret meget hår på brystkassen. Er det normalt for en dreng på 19, at han intet skæg kan få?
Min far har et fuldskæg og hår på brystkassen, så det er ikke fordi, at det ikke ligger i generne ikke at kunne få det.
Skulle jeg søge en læge eller andet for at få påvist om det hele står rigtigt til?

SVAR:
Kære 19 årig
Tillykke med fødselsdagen den anden dag!
Umiddelbart er der ingen grund til på nuværende tidspunkt at søge læge for din manglende skægvækst, i hvert fald ikke hvis du allerede har fået hår under fx arme og omkring penis. Skægget er noget af det sidste, der for alvor vokser hos drenge i puberteten og det er ikke sikkert, at du er helt igennem din pubertet endnu. Desuden er der lige så meget variation i skægvækst, som i næsestørrelse og hårfarver og det er slet ikke alle mænd, der ender ud med at kunne anlægge fuldskæg. Så selvom din far er meget hårfager, er det ikke sikkert, at det bliver tilfældet for dig.
Når det er sagt, kan det skyldes en hormon-ubalance, hvor det manglende skæg vil hænge sammen med manglende kønsbehåring m.v., som skrevet i dette svar til en anden, kan du gå til lægen og få taget en blodprøve, hvis det er noget, der bekymrer dig.
Mvh Mette Aabenhus