19 år og aldrig haft et seriøst forhold - hvad gør jeg?
Kære Adam og Eva.. Jeg er en dreng på 19, som aldrig har haft et seriøst kærste forhold. Dette er noget, jeg længes efter. Jeg har været forelsket flere gange og afvist næsten lige så mange gange.
Da jeg ikke er den bedste scorer og ofte kun er meget god ven med mine veninner, er jeg tit blevet kaldt "bøsse" og fået at vide, at jeg er til drenge. Men det er jeg ikke og det er jeg selv klar over, så det er ikke mit problem. Problemet kommer, når jeg vil prøve at score.
Jeg er meget gammeldags, hvad sådan noget angår. Jeg går ikke lige frem. Jeg vil gerne lære pigen at kende, før jeg går videre. Men det ender altid med, at hun forbliver en ven og får en anden kæreste, så jeg bliver ham, man snakker problemer med.
Har I nogle gode råd eller vejledning til mig? Jeg savner virkelig en kæreste, en, at dele ting med og være sammen med.
Venlige hilsner
Rune.

SVAR:
Kære Rune
Jeg viste lige dit spørgsmål til min mand, - og hans reaktion var, at han da heller ikke havde haft et seriøst kæresteforhold som 19 årig... Men han er også et menneske, der tager tingene seriøst.
Selvfølgelig kender du længselen, det ligger dybt i os, at vi gerne vil være 2, - og masser af film, sange m.m. kredser om dette tema, og sætter måske et yderligere pres på og normer for, hvordan vi skal få et parforhold?
Gammeldags eller troværdigt??
Hvad er det, der gør, at du kalder det gammeldags, at du gerne vil lære pigen at kende, før du går videre??? Jeg synes, det lyder fornuftigt og velovervejet! At være kæreste med en, man ikke rigtig kender, lyder for mig bagvendt. Er det gammeldags at være tro mod sig selv, og kun gøre det, man kan stå inde for? - For mig lyder det tværtimod meget troværdigt, som noget man kan bygge solidt videre på, selv om det kan være mere besværligt. Men måske passer det lige præcis IKKE sammen med udtrykket "at score"? At score lyder for mig smart, hurtigt, at få en aftale i hus i et snuptag...
Vil piger gerne scores???
Hvis man overvejer et seriøst kæresteforhold, tror jeg ikke at "scoring" kommer på tale. Så handler det om 2 mennesker, der opdager, at de trives i hinandens selskab, får lyst til at uddybe kendskabet til hinanden, respekterer hinanden, og behandler hinanden ærligt og åbent. Og der kan forelskelse og kærlighed få gode kår.
Slip tanken om at score og vær dig selv
For mig lyder det som om, du er godt på vej. Du er god ven med flere piger, kan tale med dem, kan lytte til problemer. Kunne du interessere dig for dem uden at have i baghovedet, at her må du have en scoring i hus? Slappe lidt mere af i samværet? Få vist dig selv, både med de gode og de trælse sider? Selvironi og humor kan være vældig befriende, og du behøver ikke have en flot facade, hvis du slipper kravet om scoring. Kunne du fortælle om sider af livet, hvor du er i tvivl? Hvad overvejer du med dit liv, hvilke drømme har du, hvad vil du udrette i verden? Ved at rette fokus lidt udad, kunne det være, at en pige tænkte, at disse drømme og planer kunne hun tænke sig at være med i? Og at her er der endelig en mand, som ikke kun er optaget af sig selv?
Vær tålmodig
Vi kommer ikke igennem livet uden at opleve perioder med behov, der ikke lige dækkes. Så kan tålmodighed være et nøgleord, sammen med det at rette fokus på andre ting. Ved at slappe af og acceptere tingenes tilstand, oplever vi så nogen gange, at livet kommer til os med overraskelser, som vi slet ikke selv har forceret frem.
Jeg ønsker dig alt godt på din vej frem i livet!!
Mange hilsener fra Margit
Margit Nørgaard
Skrevet af:
Margit Nørgaard
sygeplejerske
adamogeva.dk