17 og 23 år – er der for stor aldersforskel?
Hej. Jeg er en pige på 17 år, som er måske blevet lidt lun på en fyr på 23 år. Han virker selv til, at han godt kan lide mig. Og vi har kendt hinanden i et halvt år.
Men mange siger, at der er alt for stor aldersforskel. Det syntes jeg også, indtil jeg begyndte at blive lidt lun på ham. For når jeg er sammen med ham, kan jeg ikke mærke, at der er for meget aldersforskel mellem os.
Så mit spørgsmål er. Er der for meget alderforskel mellem os?
p.s. Jeg er jomfru, og jeg vil gerne vente med sex, til jeg er blevet gift. Men jeg ved ikke, om han vil vente.
Hilsen anonym, 17 år

SVAR:
Kære Anonyme
Tak for din mail.
Det er en både dejlig, fantastisk og forvirrende tid, du befinder dig i lige nu. Og jeg vil rigtig gerne give dig mine svar og tanker på dine spørgsmål.
Ven og/eller kæreste
Når vi møder positiv interesse, søde ord eller flirt, så begynder vi at analysere det andet menneske. Uhm – er han mon noget for mig? Vil han noget? Skal det blive til noget? Nogle gange handler det om flirt, mens det andre gange ”bare” er en masse spændende vibrationer, som opstår, når man er ven med en af det modsatte køn. Jeg tænker, du kan få en masse ud af at læse artiklerne
Et trin ad gangen er det mest sikre
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Du skal simpelthen i gang med analysearbejdet, og så give det tid. Mit egentlige råd til dig vil være, at du ikke skal forhaste tingene. Du skal finde ud af, om du føler, at han er rigtig for dig. Giv det god tid – rigtig god tid – til at lære ham bedre at kende og opbygge et godt venskab.
Når I har lært hinanden bedre at kende, talt om andet end sjove ting og små bemærkninger, så vil du måske finde ud af, om det er ham, der giver dig sommerfugle i maven og får dig til at svæve på en lyserød sky, eller om han bare er en super god ven. Den tid, du bruger på at opbygge et venskab med ham, vil jo ikke være spildt, da et nært venskab er en stor del af et forhold.
For stor aldersforskel?
Du spørger, om man kan indlede et forhold, når der er en aldersforskel på 6 år. Jeg tænker, at alder ikke behøver at være nogen hindring i et sundt parforhold, hvor man er gode til at lytte til og respektere hinandens forskelligheder og give hinanden rum og plads. Du skriver, at når du er sammen med ham, ikke kan mærke, at der er for meget aldersforskel. Jeg tænker, at du selv giver svaret på dit spørgsmål.
Hvis det føles rigtigt for dig og jer – så er det det, der betyder noget – og ikke hvad de andre tænker. Her og nu vil aldersforskellen ”tænkes” større end den dag, hvor I er 25 år og 31 år. Tiden vil få aldersforskellen til at udligne sig. Men det vigtigste er, at dine og hans følelser og tanker er helt rigtige. Og hvis han er den rigtige, så har kærligheden ingen alder. Du kan måske få noget ud af at skrive ”aldersforskel” i søgefeltet og læse, hvad andre har skrevet. Der er bl.a. dette tidligere svar:
Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget?
Pas på dig selv
Tillykke med at du er jomfru – det skal du være stolt af. Når vi elsker et andet menneske, ønsker vi blot at være sammen, og nogle gange kan jo tættere føles som jo bedre. Men sådan er det ikke altid. Vi skal passe på os selv og ikke mindst hinanden. Det er ligesom at dele hemmeligheder med hinanden. Det kan vi kun gøre, når vi føler os helt trygge og parate. Gennem sex rører vi ved de dybeste følelser og blotter de mest private dele af os selv. Det kan være utrolig dejligt, men det kan også misbruges og gøre så frygtelig ondt.
Sexlivet hører til i de rammer, hvor vi er trygge ved hinanden og ikke kun har hinanden ”på prøve” Prøv at tænke på sex som en buket roser. Hver gang du er seksuelt sammen med et andet menneske, giver du en rose væk. Den dag du møder den rette, kan du ikke give ham hele buketten, hvis andre allerede har fået en rose. Så mit råd er: Gem det til den rette og mest af alt til, at DU er parat.
Hvis I bliver kærester, skal I først til at lære hinanden at kende – netop som kærester. Mit råd er at gå stille frem. I skal have jer selv med i det. Du har altid ret til at sige ”vent”, og hvis han er den rigtige for dig, så vil han også respektere et vent . Alene du har ret til at bestemme over din krop. Pas på dig selv og dine følelser. Du er helt perfekt skabt og unik.
Læs mere i artiklerne
Schyy ... jeg er jomfru!
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Mit vigtigste budskab til dig er: Du er noget ganske særligt – pas på dig selv!!!
Jeg ønsker dig alt det bedste med kærligheden og håber, at du kan bruge mine tanker.
De bedste hilsner
Karina Søndergaard