17 år og barnepige - er det ok at pædagogen vil udveksle numre?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. Dette har intet med sex at gøre eller noget, men jeg ved bare ikke, hvor man ellers skal spørge henne. Jeg vil bare spørge, om hvad man gør, når en (hankøn) spørger, om man vil udveksle numre med en? Jeg ved ikke, hvor gammel han er, men er en del ældre end mig, måske 23-30, men jeg er hvertfald 17 år, og er ung-pige-i-huset (barnepige). Han arbejder i børnehaven, og jeg fik kun lige afleveret hende den lille, hvor han så efter hvor jeg var ved at gå, da han spørger om det....

Kan i hjælpe mig? Hvad skal man gøre?... Er det ulovligt, at han spørger om det??..

Mvh Mig, 17 år

SVAR:

Kære Mig

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du skriver til os, for Adam&Eva.dk er et sted, hvor alle spørgsmål er velkomne, lige meget om det føles stort eller småt. Der er ikke spørgsmål, der er mindre vigtige end andre.

Jeg kan godt forstå, at du er usikker på, hvordan du skal reagere på, at en ansat i en institution spørger om dit nummer i forbindelse med, at du skal aflevere et barn. Det kan på en gang være skræmmende og smigrende. Det virker til, at det skete lidt hurtigt, og for dig måske overraskende?

Du stiller spørgsmålet, om det er ulovligt. Der er i og for sig ikke noget forkert i at spørge om en andens nummer. Det kan dog godt tyde på, at hensigten med det var, at han gerne vil lære dig bedre at kende og evt. få et forhold til dig. Hvis han eks. havde været lærer på en skole og du var hans elev og under 18 år, så ville det mange steder være fyringsgrund, hvis læreren forsøger at indlede et forhold til en elev. Men mig bekendt er der ikke nogen regler for, at en ansat i en børnehave ikke må kontakte en pårørende til et barn.

Når det så er sagt, så mener jeg ikke, at det han gør er helt ok! Han er ansat til at være pædagog og passe på andre menneskers børn, han skal ikke pleje sine private interesser og få fat i en eventuel date, imens han er på arbejde. Hans fokus skal være på børnene. Han har tydeligvis også stillet dig i en ubehagelig situation, nu hvor du henvender dig til os for råd.

I sådan en situation er det helt op til dig selv at sige fra og hvis ikke han respekterer det, så er mit råd til dig, at gå til institutionens leder og fortælle om episoden. Hvis du ikke har mod på det, kan du måske fortælle det til dem, du er i huset hos, og så kan de fortælle det videre.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål, ellers skal du være mere end velkommen til at skrive igen.

Mvh. Thea