17 år - hvorfor vokser mine bryster ikke?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er virkelig ked af mine bryster. Jeg er 17 år, men bliver 18 år om et par måneder. Mine bryster er virkelig små, de kan lige fylde en a skål ud, men jeg er flov over dem. Jeg går i en klasse, hvor jeg er 1,5 år ældre end alle mine klassekammerater, men alligevel har jeg mindre bryster end pigerne i klassen. Så pinligt, især når jeg om sommeren skal have bikini på...

Jeg er 170 cm høj og vejer 52 kg. - Det skal lige siges, at jeg er meget spinkel. Men hvorfor vokser mine bryster ikke? Det er ved at være frustrerende.

Jeg fik min menstruation for 3 år siden, og har også udviklet mig helt normalt ellers.

Min mor har ret store bryster, lidt mærkeligt, at mange siger, at man kommer til at ligne sin mor. Jeg har også en søster, og hun har de flotteste bryster.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en kæreste, men føler mig bare flov over, at jeg ingen bryster har - det skal lige siges, at jeg er godt tilfreds med min krop og udseende, altså selvfølgelig bortset fra mine bryster....

Hilsen Mia, 17 år

SVAR:

Kære Mia.

Mange tak for dit spørgsmål. Allerførst vil jeg gerne rose dig for, at du tager dig selv alvorligt og søger hjælp, fordi du er bekymret. Jeg vil gerne starte med at berolige dig, for dine brysters størrelse lyder for mig til at være hel normal, og du skriver også selv, at din udvikling har været helt normal.

Det er helt rigtigt, at din mors udvikling kan give dig et fingerpeg om, hvad du kan forvente. Det er bare vigtigt at sige, at dine bryster bliver, som de er bestemt til, og du kan derfor sagtens have en anden størrelse bryster end din mor.

Tal med din mor

Jeg tror, det kunne hjælpe dig at snakke med din mor om det her. Prøv at spørge hende, hvordan hendes bryster så ud, da hun var på din alder. Måske har hendes bryster forandret sig siden.

Selvom gener spiller en rolle, så er der også andet, der kan påvirke din udvikling.

Din vægt kan have en betydning

Brysterne består mest af fedtvæv, og som du selv skriver, er du ret spinkel. Når jeg regner din BMI ud, kan jeg se, at du ligger i underkanten af normalvægten for en pige med din højde og alder. Det kan også være en del af forklaringen på din udvikling, og for din sundheds skyld vil jeg opfordre dig til at få en snak med din læge om din vægt. Måske er du bygget sådan, men det er en god ide at få en snak alligevel.

Hvis du tager lidt på i vægt, kan det være med til at ændre størrelsen af dine bryster, selvom det ikke er nogen garanti for hvor meget.

Vær glad for din krop og mål dig ikke med de andre

Når du snakker med din mor, kan det være, at I også vender nogle af de tanker, du har om at være anderledes end dine klassekammerater. Jeg kan læse, at det fylder meget for dig.

Dine klassekammerater har helt sikkert også nogle ting, som de er usikre på ved sig selv. Desværre hører usikkerhed med, når man er i gang med finde ud af, hvem man er som person.

Lige nu sker der mange forandringer for dig, og det er rigtig spændende – og samtidig et rigtig hårdt stykke arbejde. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du kigger på de andres pigers krop og bruger dem som standard for, hvordan din krop skal se ud. Men husk, at du er dig – og du er helt særlig.

Du har både en masse fællestræk med din familie, men samtidig er du helt unik, fordi den kombination af træk du har kun ses hos lige netop dig!

Nye tanker og en forandring

Prøv om du kan flytte fokus væk fra det, du ser som ”en fejl” hos dig selv – og kig i stedet på alt det, du kan og har. Det kan være svært, når man er usikker, men det kan være en god ide at øve sig i. Hvis du øver dig i at tænke på noget andet end dine brysters størrelse, vil problemet med tiden komme til at fylde mindre for dig, og der vil ske en forandring i dine tanker.

Min erfaring er, at når man er meget optaget af én bestemt ting – særligt, når det er negative tanker og selvbebrejdelser, så kan andre tanker ”ikke komme til”. For dig kan det fx blive rigtig svært overhovedet at glæde sig til strandturen, fordi du tænker så meget over de andres mening om dine brysters størrelse.

Inden strandturene til sommer kan det måske også være en hjælp for dig at tale med nogle af pigerne i din klasse om det. Bare det at nogle andre kender til din bekymring, kan måske gøre det lidt lettere for dig.

Når du får en kæreste

Både i tv og på nettet bliver store bryster gjort til idealet for en smuk kvinde. Du skriver ”at du er godt tilfreds med din krop og udseende”. Hold godt fast ved den tanke og prøv at få det til at fylde mere end det andet. Ofte vil udstrålingen nemlig afspejle den måde, man opfatter sin krop på. Og du vil så udstråle: at du er godt tilfreds!

Selvfølgelig fylder idealbillederne også i forhold til det at få en kæreste. Derfor kan jeg kan godt forstå dine tanker. Men jeg tror, det fylder meget for dig lige nu, fordi det er der, du har dit fokus.

Jeg tror ikke, at en fyr kun tænker på dine brysters størrelse. Han lægger mærke til dig som person og den udstråling, som lige netop du har.

Der er mange, der har det som dig

Kære Mia: Husk at det er helt normalt at have en A-skål og også helt almindelig at have nogle punkter ved sin krop, som man er mindre tilfreds med.

Men det er sundt at øve sig i at lægge mærke til alt det gode ved kroppen. Det andet kan nemlig være nedbrydende for din selvopfattelse. For din krop er ikke forkert på nogen måde – den er bare anderledes, end du godt kunne tænke dig, og sådan er det for de fleste mennesker.

Også herinde er der rigtig mange piger, der har det ligesom dig. Prøv fx at læse svaret her.

Er mine bryster ikke for små? - og er jeg mon forelsket?

Prøv også at søge på ”Bryster” i søgefunktionen, så kan du læse flere svar.

Jeg håber, du kan bruge svaret – og at du med tiden - kommer til at kunne lide dine bryster præcis, som de er!

Hilsen Susanne Staunstrup Jensen, sygeplejerske