16½ år og stadig ikke i puberteten – er der noget galt?
Hej Adam&Eva.  Jeg er nu 16½ år gammel og er stadig ikke kommet i puberteten for alvor. Min pubertetsfase føles så forkert.
For lidt over et halvt år siden startede de første sorte hår over min penisrod at vokse, og siden er der kommet en del til, men det er stadig ikke meget. Jeg fik derefter lidt ømme brystvorter, og de hævede lidt op. Der er kommet meget få hår på min pung, men det er stort set intet. Det er, som om der bare ikke sker ret meget mere? Jeg har hverken hår under armene eller på benene. Ingen tegn på skæg overhovedet, og jeg minder mere eller mindre om en 12-13 årig ...
Det svækker min selvtillid helt vildt, og jeg er i tvivl, om jeg nogensinde bliver udviklet. Min penis er 5-6 cm og 10 i stiv tilstand og oven i købet en smule skæv.
Mit spørgsmål til jer er, om der på nogen måde kan være noget galt, eller om jeg bare skal væbne mig med tålmodighed?
Er der nogen form for mad, jeg skal spise eller ikke spise for at øge mit testosteron, eller andre tips jeg vil kunne bruge?
Håber I kan hjælpe mig med ovenstående problem...
Hilsen den forskammede "teenager".
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Jeg kan godt forstå, du er frustreret over din krop, når du ikke har gennemgået de samme forandringer, som mange af drengene på samme alder. Ingen kan lide at være “anderledes”. Vi får mange henvendelser fra især drenge, som udvikler sig hurtigere eller langsommere end gennemsnittet, og det påvirker dem en hel del.
Vi er skabt forskelligt
Det er meget forskelligt, hvornår man går i pubertet, og selvom du er 16½ år, og mange fra din klasse har “meget hår på kroppen osv.”, så er det langt fra sikkert, du er færdig med at udvikle dig.
Gud har skabt os alle forskellige, og vi udvikler os alle i forskellig hastighed, og vi kommer alle til at se forskellige ud efter vores pubertet. Det er langt fra alle mænd, som har “meget hår på kroppen osv.”, og det ville være mærkeligt, hvis vi alle var ens.
Der kan nå at ske meget endnu
Jeg ved ikke, hvordan du kommer til at se ud, efter du har været igennem hele din pubertet, og måske bliver du en af dem, som ikke har meget hår på kroppen, men DIN UDVIKLING ER IKKE FÆRDIG! Drenge kan udvikle sig, til de er omkring 18 år.
Vær tålmodig og forsøg også at fokusere på andet
Der er ikke noget, du kan gøre for at “øge dit testosteron”. Du er nødt til at være tålmodig og se, hvordan du kommer til at se ud, når du er helt færdig med din pubertet. Gud har lavet os alle forskellige og gode til forskellige ting. Jeg kan godt forstå din bekymring, men nogle gange er vi nødt til at acceptere, hvordan vi er skabt og være glade for, at vi kan det, som vi kan ... Og det er du sikkert også.
Bare rolig: Din krop skal nok fortsætte med at udvikle sig et stykke tid endnu, og der er ikke noget, du kan gøre ud over at spise sundt, holde dig slank og dyrke motion.
Venlig hilsen
Roland
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
læge
adamogeva.dk