Rejsningsproblemer – har jeg pludselig mistet lysten til piger?
Hej AdamogEva
Jeg er en dreng på 16, som pludselig ikke kan få den op at stå. Jeg har onaneret i flere år til porno med piger, og jeg har altid været tiltrukket af piger.
Her i sidste uge fik jeg – imens jeg onanerede – pludselig tanken om, hvad hvis jeg nu ikke ville kunne få den op at stå til piger. Det gjorde mig rigtig bange, og jeg fik det helt dårligt. Lige siden har jeg ikke kunnet få den op at stå! Jeg har heller ikke haft lyst til piger, da det er, som jeg prøver at tvinge mig selv til at være tiltrukket af piger.
Det bekymrer mig, om jeg måske er blevet bøsse, men kan man overhovedet blive det over så kort tid? Det er tre dage siden, det skete første gang ...
Hilsen A, 16 år

SVAR:
Hej A
Jeg kan forstå på dig, at du pludselig ikke kan få rejsning. Det er sket, efter du er blevet bange for ikke at kunne få rejsning. Samtidig er du bange for, at du tvinger dig selv til at være tiltrukket af piger, fordi du er bekymret for at blive bøsse. Til sidst spørger du, om man kan blive bøsse så hurtigt.
Jeg vil først svare på det direkte spørgsmål, du stiller. Dernæst vil jeg forklare generelt om rejsningsproblemer med udgangspunkt i din situation og komme med et løsningsforslag.
Pludselig blevet bøsse
Jeg tror ikke, man kan blive bøsse fra det ene øjeblik til det andet. Nogle opdager en tendens, de har. De udforsker den over tid og finder så ud af, at de er tiltrukket af mænd. Andre har altid vidst et eller andet sted, at de er seksuelt tiltrukket af andre mænd. Jeg har aldrig hørt om, at nogen er blevet bøsse på et øjeblik. Til gengæld har jeg hørt om mange, som er blevet bange for at være blevet bøsse på et øjeblik.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Hvad er homoseksualitet?
Generelt om rejsningsproblemer
Man deler rejsningsproblemer op i to kategorier:
1. Psykisk årsag
2. Fysisk årsag
Jeg tror, du er i den første kategori. Det tror jeg, fordi du fortæller, det er noget, der er sket pludseligt. Det vidner om, at du er blevet bange og fortsat er bekymret. Måske oplever du endda en potentiel skam i at blive bøsse. Jeg vil gerne slå fast, at det er der ingen skam i. Det betyder ikke, at du ikke kan føle det skamfuldt – jeg tror netop, det er årsagen til, at du ikke kan få rejsning.
Du skriver også, at du har nedsat seksuel lyst. Det er også helt almindeligt for den psykiske årsag. Og jeg synes også, det giver mening som baggrund for manglende rejsning i dit tilfælde.
Jeg vil ikke i detaljer forklare om den fysiske årsag, men den er meget sjælden for unge drenge. De hyppigste årsager er rygning, alkohol og antidepressiv/antipsykotisk medicin.
Løsning
Jeg tror, løsningen på dit problem er at slappe af. Jeg tror ikke, der er noget galt med dig. Hvad du har oplevet, er helt naturligt! Jeg har snakket med flere drenge om lignende problemer; se fx svaret Jeg er forvirret i min seksualitet efter at have set meget porno. Om drengen, der skrev det spørgsmål, ved jeg, at hans rejsningsproblemer gik over af sig selv efter en uges tid. Som jeg også skriver i svaret til drengen, som handler meget om hans forbrug af porno, opfordrer jeg ham til at stoppe med at se porno.
Jeg tror, at porno også kan være en væsentlig årsag til dit rejsningsproblem, og derfor vil jeg også opfordre dig til at stoppe med at se porno. Det er rigtig svært, men forskning viser efterhånden ret klart, at porno kan give rejsningsproblemer.
Konklusion
1. Jeg tror ikke, man kan blive bøsse fra det ene øjeblik til det andet.
2. Jeg tror, du lige nu har et rejsningsproblem pga. din frygt for at være bøsse.
3. Der er ingen grund til at være bange for at være bøsse. Dine rejsningsproblemer vil sandsynligvis gå over efter kort tid, så du kan roligt slappe af.
4. Porno er noget skidt. Det kan bl.a. give rejsningsproblemer.
Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål. Hvis du har flere spørgsmål, eller jeg ikke fik forklaret noget grundigt nok, må du endelig skrive igen. Det kan også være, din situation ændrer sig. Så er du også velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas
Jonas Ingemann Mejlgaard
Skrevet af:
Jonas Ingemann Mejlgaard
Lægestuderende
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK