16 år og kæreste på 21. Hvad skal jeg sige til min mor?

Vis spørgsmål

Hej jeg er en pige på 16 år, som er dybt forelsket i en på 21 og han føler det samme for mig, som jeg gør for ham. Men vi har bare et problem, jeg tror ikke, at min Mor vil synes om, at jeg har noget med en på 21 :/ Hvad skal jeg sige til min mor, for at få hende til at forstå, at dette er ægte kærlighed? For lige meget hvad min mor siger, så vil vi jo stadig elske hinanden :/

- Jeg frygter inderligt, hvad min mor har tænkt sig at sige til det! Og kan jo ikke gå og holde det skjult i to år, altså ind til jeg bliver 18.

Mvh ss, 16 år

SVAR:

Kære ss

Tak for din mail.

Det er ikke altid nemt at få fortalt det, der rører sig inden i èn. Og slet ikke til sin Mor – og slet ikke, hvis man er bange for, at man ikke vil blive forstået.

Min erfaring er, at oftest gør man sig unødige bekymringer, men det hjælper jo ikke dig her og nu.

Du skriver ikke noget om, hvordan du normalt snakker med din Mor – om I har et godt forhold til hinanden, hvor I snakker om stort set alt. Men lige nu er du bange for, hvad hun vil sige og måske om hun vil forbyde dig at komme sammen med din kæreste – og den frygt er reel nok.

Som du selv skriver, så kan du ikke holde det hemmeligt for hende i to år – det er ikke realistisk.

Kommunikation

Jeg vil gerne fortælle dig lidt om kommunikation.

Kommunikationen kan være en meget svær størrelse. Oftest når vi kommunikerer med hinanden, så snakker vi ud fra det, som en samtale gør ved mig her og nu – jeg reagere med en negativ bemærkning, hvis jeg er blevet såret, skuffet, vred el.lign.

I stedet vil det have en hel anden virkning, hvis jeg kunne sige: Jeg bliver ked af det / såret / skuffet / vred, når du siger sådan.

Altså tager udgangspunkt i den følelse jeg får, når nogen siger noget til mig – i stedet for at reagere på den første tilskyndelse.

Vær ærlig

Jeg ved ikke, om dette kan give dig lidt mening, men med det vil jeg egentlig sige til dig, at i stedet for at gå og frygte for din samtale med din Mor, hvor du er bange for, at hun vil afvise dig og din kæreste, så vær ærlig og fortæl hende stille og roligt om, at du har fundet en fyr, som er rigtig sød – som du er forelsket i og som også er forelsket i dig. Fortælle hende hvordan han er, hvad du kan li` ved ham og at du har lyst til at invitere ham med hjem, så din Mor kan møde ham.

Og så er det også en vigtig ting, at du fortæller hende, at han godt nok er 5 år ældre end dig og at du er spændt på, hvad hun synes om det, at du er lidt bange for, hvad hun tænker om det, men at du elsker ham.

Sig hvad du føler

Så har du spillet med åbne og ærlige kort – og det er langt det bedste udgangspunkt for en positiv og god dialog / kommunikation.

Når man skal sige noget, der er svært, er det rigtig godt, at tage udgangspunkt i sig selv – hvad føler jeg, hvad tænker jeg, hvordan har jeg det med dèt osv…

Det gode ved det er for det første, at man er ærlig og dernæst, at man ikke lade en ”bombe” springe. For sådan kan det godt føles, når man ”bare” smider en bemærkning ud i luften. Og ”bomben” vil der altid blive reageret negativt på.

Din store kærlighed

Så jeg vil ønske dig alt held og lykke med at fortælle din Mor om din store kærlighed.

Jeg håber I får en rigtig god snak, som også åbner op for et fortroligheds forhold imellem jer.

Kærlig hilsen

Ruth Tidemand Nielsen