16 år og ingen bryster – tror I min mor vil støtte mig i at få silikonebryster?
Hej adamogeva.
Jeg er en pige på 16 år, og jeg er meget utilfreds med mine bryster. Siden jeg var 13 år, har jeg bare tænkt "Hvornår får jeg bryster?" Jeg er nu 16, og de er stadig lige så små som dengang. Jeg er så flov over at gå i toppe eller stramme trøjer. Jeg har altid en hættetrøje eller en løs trøje på, da min overkrop ligner en drengekrop.
Jeg har i meget lang tid tænkt på at spare sammen til silikonebryster, til når jeg fylder 18 år. Jeg synes, store bryster er så flotte at se på. Og drømmer bare selv om det! Men ved ik, hvordan jeg skal forklare min mor, at jeg er så utilfreds med min overkrop. Og at jeg gerne vil spare sammen til silikonebryster..
Hvad kan jeg sige til hende? Tror I, at hun vil støtte mig og hjælpe mig? Indtil nu har hun accepteret ALT omkring mig.. HJÆLP !! :)
Mvh, S, 16 år

SVAR:
Kære S
Fokuser på det, du er glad for
Det er ikke rart at være utilfreds med sit udseende. Men du skriver kun om brysterne. Er du tilfreds med alt andet? Ser du ellers høj og slank ud? Har du en fin frisure? Holder du ryggen rank og hovedet højt? Har du gode venner, som du kan grine sammen med? Måske oven i købet være selvironisk omkring det ikke at have det perfekte udseende?
Skønheden kommer indefra
Der er så mange ting, der påvirker det indtryk, man giver andre. En gammel, rynket, solbrændt bedstemor med smil i øjnene kan være det smukkeste syn. En midaldrende mor med hængebryster og lidt for stor mave kan udstråle stor kærlighed og energi. En håndboldpige med trænede muskler og stor viljestyrke gør også stort indtryk, selv om hun slet ikke har store bryster. Det er ikke løgn, når det er en talemåde, at skønhed kommer indefra.
Du er midt i en udvikling
Der er så meget, man kan være utilfreds med. Men det er for lidt kun at fokusere på én ting. Kan denne ene ting opveje alt andet? Bliver du lykkelig, glad, selvsikker og fuld af viljestyrke og seksuelt attraktiv, hvis du bliver opereret?
Der er så mange måder at modnes på. Bl.a. ved at acceptere de livsvilkår man har, og så starte med livet derfra. Sige: Okay, det er så mine vilkår – hvordan vil jeg så gå videre herfra?
Du skriver ikke noget om din udvikling i øvrigt, om din vægt og andet, der kan have indflydelse på størrelsen af dine bryster. Derfor er det svært for mig at vide, hvad årsagen kan være til, at dine bryster er små, og om der evt. fortsat kan ske en udvikling. Måske kan du have glæde af at læse dette og andre svar her på siden Jeg er 16 år - hvorfor har jeg ingen bryster?
En operation vil ikke løse alt
Der er risiko for infektion og komplikationer. Men endnu værre: Det vil ikke løse et problem med selvtillid, som jeg aner under dit stærke fokus på bryster. Og selvtillid er det helt almindeligt, at en 16-årig skal slås lidt for.
Du er værd at elske, som den du er
Din mor accepterer alt omkring dig, skriver du. Betingelsesløs kærlighed. Kunne du prøve at elske dig selv lige så betingelsesløst? Tænke, at selvom du ikke er perfekt, er du lige præcis dig, og her vil du starte. Smile til din sidemand. Og tænke at hans/hendes livsvilkår er de samme: Selvom din sidemand ikke er perfekt, skal hans/hendes liv jo også leves. Gerne i respekt og kærlighed til sig selv og andre.
Jeg ønsker dig lykke til med dit livsprojekt. Og hvis du ikke kan bruge mit svar til noget, så kyl det væk, og gør som du selv vil!
Kærlig hilsen
Margit