15½ og ikke fået menstruation - hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva. Jeg er 15 og et halvt år gammel og jeg har stadig ikke fået min menstruation endnu.. Jeg vejer 59 kg og er 177 cm høj. Min mor siger, at jeg ikke må blive tyndere, fordi min udvikling kan gå i stå, men jeg er tilfreds med min krop som den er nu og vil ikke være tykkere...

Jeg er model og det vil også sætte en stopper i den branche. Alt i alt vil jeg bare høre, hvad det er, det skyldes, at jeg ikke har fået min mens endnu. Min mor fik den, da hun var 14. Hvad kan jeg gøre?

Ps. Jeg kan godt se, at jeg relaterer til et lignende spørgsmål, men jeg er en del ældrere og kommer med mere spicifikke beskrivelser:-)

På forhånd mange tak

Claudia, 15 år

SVAR:

Kære Claudia

Din mor har ret i, at undervægtige piger får forsinket deres udvikling. Dit BMI er stadig i normalområdet, trods lavt i normalområdet, men det er klart, at du skal passe på at du ikke bliver undervægtig. Det fremgår ikke af din mail, om du går og taber dig og måske er midt i spiseforstyrrelse, er stresset eller har højt fysisk aktivitetsniveau, som er de 3 hyppigste årsager til at man ikke får menstruation.

Hvor vidt du skal undersøges for manglende menstruation afhænger af om du har udviklet andre kønstræk, dvs hårvækst i skridtet og om du er begyndt at få bryster. Hvis alt dette er begyndt at udvikle sig, vil man normalt påbegynde undersøgelser, når du bliver 16 år. Så hvis du nærmer dig de 16 år og stadig ikke har fået menstruation, skal du kontakte din egen læge.

Mvh Mette