15 år og sex med kæreste – er hun gravid?
Hej AdamogEva. Jeg har for ikke så lang tid siden haft sex for første gang, fordi mig og min kæreste er virkelig glade for hinanden. Så følelserne slap ud. Nu er jeg lidt bekymret over, om hun er gravid eller ikke.
Jeg ved hun har p-stav, hun følger sine p-piller korrekt, jeg undlod at komme i hende. (Jeg kan ikke sprøjte, så der er ikke stor sandsynlighed for, at sædceller kom op i hende.) Det eneste, vi ikke brugte, var kondom.
Hvor stor er chancen for, at man kan blive gravid, hvis vi har sørget for så mange ting?
En lidt forvirret dreng, 15 år

SVAR:
Kære ”forvirrede”
Tak for dit spørgsmål. Det korte svar på dit spørgsmål er, at din kæreste ikke er blevet gravid. Når din kæreste har taget sine p-piller regelmæssigt, kan hun ikke blive gravid, og hvis det alligevel skulle ske, er det, fordi hun ikke har taget dem korrekt. Jeg har her linket til en artikel, hvor du/I kan læse mere om p-pillernes virkning: Info om p-piller
Samtidig skriver du, at du ikke er kommet i hende, og hvis der ikke er kommet sædceller ind i hende, er det ikke muligt at blive gravid. Læs mere i artiklen Sådan bliver du gravid.
Sex er et stort ansvar
Jeg er i tvivl, om I har snakket igennem, hvad det indebærer at have sex. Du skriver, at følelserne løb af med jer, og det er jo det, der let sker, når I er glade for hinanden og lysten til det seksuelle melder sig. Det vil være godt for jer at få snakket om, hvorvidt I er klar til at have sex, for det er meget tidligt som 15-årige. Læs evt. denne artikel sammen: Jo tættere jo bedre – med omtanke.
Hvis I fortsat vælger at have sex, så er det vigtigt at få talt om, hvordan I bedst passer på hinanden og de mange sårbare følelser, der kommer i spil, når I har sex. Det kan I læse mere om i artiklerne Sex og følelser og Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Sex og sikkerhed
Du skriver, at din kæreste har p-stav og tager p-piller. Det kan der jo være flere årsager til, eller måske var det, fordi hun ville være forberedt på, at I skulle have sex. Det er godt at tage det ansvar. Hvis I fortsat vælger at have sex, vil jeg alligevel anbefale jer, at I får snakket om, hvordan I vil beskytte jer. Selvom p-stav og p-piller beskytter mod graviditet, er det kun kondom, der beskytter mod seksuelt overførte sygdomme, og det er også vigtigt at tænke på, da det kan påvirke jeres liv og sexliv mange år fremover.
Læs mere i artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Hav det godt og pas godt på jer selv og hinanden.
Mvh
Kirsten Kirk Christensen