15 år og ser tit bøsseporno - er jeg så bøsse?
Hej Adam og Eva
Jeg er en dreng på 15 år, som ikke rigtig ved, hvad jeg skal stille op. Jeg ser tit bøsseporno, og det tænder mig ret meget.
Er jeg så bøsse?
C

SVAR:
Hej C!
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du er i tvivl, om du måske er bøsse, fordi du tænder på bøsseporno.
Hvis jeg må være ærlig, så synes jeg, at det ville være godt, hvis du ville lade være med at beskæftige dig med porno. I vore dage går vi meget op i sundhed, og der er ikke grænser for, hvad mennesker gør for at blive sundere og smukkere, men til gengæld har vi glemt indersiden – sjælen og ånden – eller personligheden. Din personlighed dannes af dit sind og dine tanker.
Porno er falsk seksualitet
Porno er lige så giftigt for sjælen, som junkfood er for kroppen. Altså: Hvis du spiser en masse dårlig mad, får du ondt i maven. Når du udsætter dit sind og dine tanker for porno, så bliver du forvirret omkring din seksualitet. Porno er falsk seksualitet, og det skaber afhængighed. Undersøgelser har vist, at det er lige så afhængighedsskabende at se porno, som det er at ryge hash eller tage narkotika.
Du kan læse mere om, hvad porno gør ved dig, i artiklerne Porno ødelægger og Jeg er afhængig af porno.
Sex er en meget stor ting, som udvikles mellem to mennesker, der elsker hinanden i rammerne af ægteskabet. Det kan godt være, du synes, jeg lyder gammeldags, men mange års erfaring har vist mig, at hvis du vil have virkelig god sex, så er det ikke porno, der er vejen frem.
Forvirring om seksualitet
Det er meget almindeligt, at drenge i puberteten bliver forvirrede om deres seksualitet. Det kan måske hjælpe dig at læse de her artikler og svar til nogle af dem, der har spurgt os om hjælp:
Hvad er homoseksualitet?
Kan I hjælpe mig med min forvirring omkring min seksualitet?
Jeg er tiltrukket af at se på andre drenge - er jeg homoseksuel?
Ser bøsseporno og får rejsning - er jeg så bøsse?
Vent med sex
Mit råd til dig er at vente med sex, til kærligheden viser sig ved, at du bliver forelsket i et andet menneske. Brug indtil da tid på noget, der udvikler din personlighed, og pas lige så meget på, hvad du fylder dit hoved med, som du passer på din krop med sund mad og motion.
Hvis du ligesom mange andre har brug for hjælp til at lade være med at se porno, får du en masse konkrete tips i denne artikel: Sådan undgår du porno på nettet.
God sommer
Tove Larsen
Skrevet af:
Tove Larsen
cand.pæd., terapeut
adamogeva.dk