15 år og helt flade bryster – hvorfor vokser de ikke?!?
Hej!
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har menstruation og har haft det i lidt over et år. Men mine bryster er helt flade!! Det går mig virkelig på, at mine bryster ikke vokser, da jeg er den sidste pige i min klasse til at udvikle bryster.
Hilsen A

SVAR:
Kære A
Pubertet og følelser
At være i puberteten og opleve, hvordan ens krop udvikler sig – eller ikke gør, som man gerne selv vil – kan være svært at følge med til rent følelsesmæssigt. Hvor er det bare godt, at du henvender dig til os!
Hvis du søger lidt på AdamogEva.dk, vil du se, at rigtig mange piger spørger om det samme som dig, fx de her:
Er jeg for langt bagud i udviklingen?
Jeg er 16 år – hvorfor har jeg ingen bryster?
Det normale er at være anderledes
Du vil se, at du ikke er den eneste, som synes, din krop ikke helt følger med, og at det kan føles, som om man ikke er som de andre og føler sig udenfor. Men virkeligheden er sådan, at ikke to pigekroppe eller to puberteter er ens. Vi forandrer os forskelligt, og vi kommer til at se forskellige ud, både i løbet af puberteten og når vi er færdigudviklet. Det kan være rigtig svært at se anderledes ud, og som du skriver, går det dig virkelig på.
Del dine tanker med en
Kort og godt kan jeg sige, at dine bryster nok skal blive større, men jeg kan ikke sige hvornår, og jeg kan ikke sige, hvor store de bliver. Så du må prøve at være tålmodig og tro på, at med tiden skal du nok få de bryster, der passer præcis til dig. Find en veninde eller en voksen kvinde, som du kan snakke om det med, og som måske kan fortælle, hvordan hun oplevede puberteten.
Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Du er smuk som du er!
Jeg ønsker alt det bedste for dig!
De bedste hilsener
Camilla