15 år og genert – hvordan tale med piger?
Hej Adam og Eva. Jeg er en 15 årig dreng, som har et stort problem. Hvis der er en sød pige, som ser sød ud, tør jeg ikke at tale med hende, fordi at jeg både er for genert og også fordi, at jeg ikke ved, hvad jeg skal sige til hende og det irriterer mig meget, fordi at jeg gerne vil kunne tale med piger uden at skulle være bange for at tale med dem. Så hvad skal jeg gøre?
Hilsen den generte dreng på 15

SVAR:
Hej!
Mange tak for dit spørgsmål til Adam og Eva. Jeg forstår, at du er træt af, at din generthed sætter en stopper for din kontakt til piger.
Alle personlighedstyper har styrker og svagheder
Vi er meget forskellige som mennesker. Nogle er meget udadvendte og har det bedst, når man er midtpunktet i klassen, mens andre er mere generte og føler sig bedre tilpas i små, trygge fællesskaber. Der er ingen personlighedstype, der er mere ”rigtig” end andre, men alle typer indeholder både styrker og svagheder. Den indadvendte person indeholder ofte egenskaber som grundighed, fordybelse og beskedenhed, men er udfordret af kontakten til andre mennesker. Den udadvendte er ofte selskabelig og humørspredende, men kan hurtigt komme til at såre andre mennesker, fordi der er kortere fra tanke til tale.
Vær den du er
Et første skridt på vejen er derfor ikke, at du laver dig selv om, men at du finder ud af, hvilke styrker og svagheder du med din personlighed indeholder. Du har måske en større tålmodighed end de fleste? Giver dig selv lov til at være eftertænksom? Gør dit arbejde grundigt? Er en god ven, som er god til at lytte? Det gælder om, at du ikke konstant sammenligner dig med de hurtige og udadvendte typer, for det er ikke meningen, at du skal være som dem. Du er dig! Og du skal gå frem i dit eget tempo.
At leve med at være genert
Der er ikke noget galt med at være genert og indadvendt, så det gælder om at acceptere, at det er sådan du er og så tage den her fra. De råd, jeg kan give dig, er altså ikke til for, at du skal lave dig selv om, men er nogle ideer til, hvordan du kan imødekomme de udfordringer, der ligger i at være genert.
Vær nysgerrig på om I har noget til fælles. Problemet med hvad man skal sige i en bestemt situation, tror jeg, de fleste kender til. Der er ikke noget facit eller en bestemt sætning, der virker i alle situationer. Det er det, der er det udfordrende men også det spændende ved sociale sammenhænge. Man kan dog sige, at et godt udgangspunkt for en samtale er at finde ud af, hvad I har til fælles. Det kan være skolen, en fritidsaktivitet eller en fælles interesse.
Du kan også arbejde med dine forventninger. Hvornår føler du, at du er kommet et skridt videre? Hvis dit mål er aldrig at være genert og altid vil vide, hvad du skal sige, når du taler med en pige, vil alt andet blive en fiasko. Sådan tror jeg ikke, der er ret mange mennesker, der har det, fordi nye bekendtskaber altid vil være forbundet med en eller anden grad af nervøsitet.
Du kan evt. opdele dit mål i forskellige undermål. Hvis målet er at have en samtale med en pige, kan første delmål være, at du formår at fastholde øjenkontakten med hende og sende hende et smil. Andet delmål kunne være at spørge hende om noget osv. I stedet for at målet er helt uoverskueligt langt væk, bliver vejen dertil lidt mere overskuelig, når du kan nøjes med at arbejde med det næste skridt på vejen. Da er det ikke nogen fiasko, hvis ikke du første gang ender i en meget dyb snak med en pige, men tværtimod en sejr hvis du har sat dig for at ville sende et smil, og at du får det gjort.
Tænk ikke på alt det dårlige, der kan ske. I alle situationer gælder det, at vi ikke ved, hvordan det, vi gør, vil blive modtaget og opfattet hos de andre. Vi risikerer derfor noget hver gang, vi deltager i en social sammenhæng, og vi er ofte styret af ”hvad nu hvis …..”. Hermed kan problemet vokse sig meget større inde i vores hoved, hvor vi på forhånd har gennemtænkt alverdens skrækscenarier, inden vi står i den sociale situation – og så er det ikke overraskende, at vi er nervøse for overhovedet at sige noget. Det er langt lettere sagt end gjort men forsøg at stoppe dig selv, hvis du begynder på at tænke hele situationen igennem. Der hvor du virkelig kan lære noget, er i selve situationen og ikke i de forestillinger om situationen, man kan gøre sig inden.
Fokuser på det, der bliver sagt og vær nysgerrig. Det gælder om, at du i samtalen eller den sociale situation ikke fokuserer for meget på dine kropslige reaktioner. Hvis du hele tiden står og tænker på, hvor meget dit hjerte hamrer, hvor meget situationen får dig til at svede, hvor rød du er i hovedet, så er der ikke meget energi til overs til at fokusere på samspillet. Øv dig derfor i at fokusere på det, der bliver sagt, og dyrk din nysgerrighed for at finde ud af, hvem den person, du sidder overfor, er.
Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig et skridt videre på din vej. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen!
Mvh Mikkel