15 år. Kan jeg få kontakt med pigen via facebook?
Hej Adamogeva,
Jeg har længe været efter den her pige, og det er ikke så nemt igen. Jeg plejer ikke rigtigt at være "efter" nogen, for tidligere er det dem (pigerne), som har begyndt en samtale. De begyndte at skrive til mig, og sådan nogle ting.
På den måde er jeg meget uprøvet, og det er et problem!
Jeg har igennem 2 måneder været efter hende her, og jeg har været meget bange for at være "for hurtig". Igennem 2 år har jeg haft en fobi for at blive dømt på likes på facebook. Det resulterede så i, at jeg ikke havde noget i 2 år. Jeg overvandt så den frygt for cirka 2 uger siden, og der var selvfølgelig ikke noget at frygte. Bare en dum angst. Men det er altså ikke problemet - bare en detalje.
Da jeg så fik det billede, blev jeg sindssygt glad. I kan sammenligne det med at vinde VM i fodbold. Så glad var jeg virkelig.
Jeg valgte så at ansøge hende (venneanmodning), og var overbevist om, at hun ville acceptere. Min ven sendte hende nemlig en venneanmodning ugen inden, og hun accepterede 5 dage efter.
Nu er der så gået 1 uge og 2 dage og intet svar endnu. Der opstod godt nok lidt tegn på, at hun havde set et eller andet. For det første slettede hun ALLE sine tidligere gamle billeder på facebook. For det andet slettede hun nogle af sine playlister på Spotify.
Jeg ved ikke, om det betyder noget, og/eller det er ren tilfældighed. Jeg aner ikke, om hun kan lide mig på nogen måde. Vi har haft en del øjenkontakt, men jeg ved ikke, om det betyder så meget. For jeg er en meget social person, og jeg snakker med mange.
Hun er en meget stille og rolig pige, men jeg ser hende ikke så meget. Hun går i 9. klasse og jeg er går i 8. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal snakke med hende.
Jeg mangler sådan set bare nogle andre øjne på det hele. Er meget forvirret.
Skal jeg tage chancen og skrive til hende? Eller skal jeg bare afvente lidt og få lidt mere øjenkontakt? Det er de to ting, jeg har tænkt meget på. Jeg er endt med det andet valg.
Med venlig hilsen S, 15 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål. - Jeg vil generelt råde dig til ikke at lægge alt for meget i, hvad der sker på sociale de medier. Der er simpelthen grundlag for alt for mange misforståelser og fejlfortolkninger, og man kan så let gå galt i byen.
Det kan jo netop, som du også selv skriver, være fuldstændig tilfældigt, at hun sletter billeder og playlister i samme periode, som du sender en venneanmodning. - Og om hun venter en time eller en uge på at besvare, kan skyldes rigtig mange ting.
Sats på venskab i "den virkelige verden"
I stedet skal du tage mod til dig og forsøge at få snakket med hende, så du får lært hende at kende, og så hun får lært dig at kende. Der er ingen anden vej - og ingen veje udenom. Led efter naturlige måder at opsøge hende på i skolen eller i fritiden - og vær tålmodig og fantasifuld.
Du skriver, du ikke ved, hvordan du skal snakke med hende, men det tror jeg faktisk, du gør?
Prøv f.eks. at tænke på, hvad du gerne ville have, hun spurgte dig om, hvis hun skulle lære dig at kende? Hvordan skulle hun spørge, for at få dig til at fortælle om dig selv? – Prøv at stille hende de samme spørgsmål. Du skriver også om dig selv, at du er en meget social person, så det handler nok bare om at få brudt isen. Du kan godt, er jeg sikker på!
Når du så kender hende i virkelighedens verden, kan du sende en venneanmodning eller en besked i den virtuelle…
Forelskelse gør dig sårbar
Undervejs skal du være åben over for, at du er i en situation, hvor du ikke helt kan stole på dine egne fortolkninger af hendes signaler. Selv de mindste ting en pige gør, kan få en forelsket dreng til at være overbevist om, at det er gensidigt… Så pas godt på dig selv.
Livet giver nogle slag, også på dette område, det undgår du ikke. Spørgsmålet er, hvordan du takler de slag, du får. Tal med en, som er ældre end dig og er mere erfaren. En som kender dig godt, og som du har tillid til, og som du tror kan lære dig noget på dette område.
Måske kan du også have glæde af at læse disse artikler:
Kærestepotentiale ... eller en god ven? og Slip angsten - giv nærheden en chance
Held og lykke med det!
Benjamin
Benjamin Hougaard
Skrevet af:
Benjamin Hougaard
Landsleder i IM-musik
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK