15 år, hvornår går min stemme i overgang?
Jeg er 15 år, og min stemme er stadig ikke gået i overgang. Jeg er så træt af at have en lys stemme, og jeg synes virkelig selv, jeg lyder som en pige. Der er mange, der synes, det er sødt, men der er også nogle, der synes, det er tøset og siger, jeg lyder som en på 13. Hvornår går den i overgang, og kan jeg gøre noget for, at det sker hurtigere?? Jeg føler overhovedet ikke, den er tæt på at gå i overgang, er nervøs for det ikke kommer til at ske, hvad skal jeg gøre .. ?
vh T, 15 år

SVAR:
Kære T på 15 år!
Tak, fordi du frimodigt skriver ind til os omkring dit problem! Det lyder, som om du er ved at være ret utålmodig, når det gælder din lyse stemme. Det er meget individuelt, hvornår ens stemme går i overgang, så jeg kan desværre ikke give dig et særligt konkret svar. Men jeg tænker, at 1/2-1 år kan gøre meget ved det!
Pubertet - en ekstrem forvandling
Det er ofte svært både at være den første såvel som den sidste i en klasse eller omgangskreds, det sker for. Men bare rolig - det skal nok komme!! Du befinder dig midt i en vild periode i dit liv, hvor der sker mange ting og processer inde i din krop og hjerne. Nogle gange går det hele lidt for hurtigt - andre gange måske lidt for langsomt.
Vær tålmodig og brug ventetiden
I mellemtiden, mens du venter på, at din stemme går i overgang, kan du eventuelt øve dig i at forlige dig med de ting, som du alligevel ikke har magt til at ændre på. Det er godt og sundt tidligt i sit liv at lære og turde stå ved sig selv, som den man er. Alle mennesker har deres skævheder. Hvis man kan lære at hvile i sig selv og blive uafhængig af, hvad andre tænker eller mener om en, så bliver man et gladere menneske. Læs mere her: Hvem er jeg?
Måske kan du også have glæde af at læse mere under temaet: Pubertet - mest for drenge
Held og lykke med det hele, og så er jeg ret sikker på, at du ender ud med en flot mørk mandestemme.
Kærlig hilsen Gurli
Gurli Højgaard Andersen
Skrevet af:
Gurli Højgaard Andersen
Sygeplejerske
adamogeva.dk