15 år - er det min seksuelle identitet, jeg er ved at finde?
Hejsa. Jeg er en pige på 15, og jeg har et stort problem lige for tiden. Jeg er nemlig begyndt at føle de her gib i mit underliv og have en kildende fornemmelse der, hvad er det, der sker?? Jeg forstår den ikke rigtig, og jeg har prøvet at føle den igennem for at finde ud af, hvorfor den kommer.
Først troede jeg, at jeg var igang med at finde min seksualitet, for jeg følte det ofte, når jeg kiggede på piger, men også et par gange når jeg så på drenge. Så jeg troede, jeg måske var blevet biseksuel eller lesbisk. Men problemet med det var, at jeg bliver så forfærdelig trist af den tanke. Jeg har ikke sådan rigtig noget imod lesbiske eller så meget det med at blive det, så jeg forstår ikke den her tristhed, jeg føler, hvor jeg næsten græder.
Desuden prøvede jeg at forestille mig selv med en pige, og på en måde kunne jeg godt halvt se mig seksuelt med en pige, men aldrig i et romantisk forhold. Derfor tænkte jeg, at jeg måske bare var igang med at finde grænsen mellem venskab og kærlighed, hvilket godt kunne passe, men jeg forstår bare ikke, hvorfor følelsen opstår eller hvorfor den hele tiden er der.
Desuden skete der noget virkelig underligt forleden dag.
Følelsen kom nemlig, da jeg lå sammen med min mor. Det var virkelig uhyggeligt og klamt, og det gjorde mig endnu mere forvirret. For hvis det hænger sammen med min seksualitet, hvorfor i alverden kommer den så, når jeg ligger med min mor!?
Tingen er bare, at jeg gerne vil være i fred for de underlige kildende gib i mit underliv, og den tristhed der følger med, når jeg tænker på, om jeg måske er lebisk. Men jeg kan ikke få dem til at forsvinde, især når jeg heller ikke ved, hvorfor de opstår. Hvad skal jeg gøre for at forstå dem og få dem til at gå væk?
Hilsen en anonym, 15 år

SVAR:
Kære anonyme ven
Når jeg læser din mail, tænker jeg, at du har ret i dine tanker om det, som du oplever. Det, at gib og kildende fornemmelser i underlivet handler om, at din seksualitet vågner. At du er ved at blive voksen. Det triste er, at du ikke bare kan slappe af i det, og nyde de nye ting du oplever i din krop. Det er helt normalt, at disse følelser kan opstå både i forhold til piger og drenge. Og der er heller ikke noget unormalt i, at du kan opleve det i forhold til din mor eller en anden voksen.
Seksuelle impulser
Disse første seksuelle impulser i vores krop kan komme og gå i mange forskellige situationer. Nogle gange kan vi tænke, at de kommer på upassende tidspunkter, men det er ikke noget, vi kan kontrollere. De kommer bare og forsvinder ofte lige så hurtigt, som de kom, hvis vi er trygge ved, at de er der. Det, der sætter dem i gang, er oftest positive sanseindtryk udefra. F.eks. en veninde eller dreng vi beundrer, synes om, smiler sødt, er forstående osv. Altså en der har nogle egenskaber, vi sætter pris på.
Tiltrækning
Det er det samme, der sker i kroppen, når vi bliver tiltrukket af en person, som vi gerne vil have som ven, og når vi bliver forelsket og ønsker mere end et venskab. Denne tiltrækning er styret af seksuelle impulser i hjernen. Så hvad enten vi finder venner eller kærester, så er det det samme, der sker i kroppen. Det, der gør forskellen, er styrken af det, vi mærker, hvilke ønsker og forventninger vi har, og endelig hvilke tanker vi har om os selv. Endelig er det det samme sted i hjernen, der er aktivt ved positive mor barn, forældre barn relationer, faktisk er det sådan, at der som regel er mange ligheder imellem vore forældre og dem vi forelsker os i.
Hvordan kan det blive til glæde
Slap af, glæd dig over at du er ved at blive voksen. Tag imod det, der sker i kroppen med nysgerrighed. Det gør du ved at blive nysgerrig i forhold til dem, der sætter følelserne i gang. Hvad er det, du sætter pris på og godt kan lide hos ham eller hende? Hvorfor kan du godt lide det? Er der noget af det, du synes om, som du kan se, at du selv har, eller er det noget, du gerne ville have? Hvis der er egenskaber, du gerne vil have, så har du dem sikkert, men måske skal du turde tro på, at du har dem.
Tiltrækningen til andre; drenge, piger, mor og andre, kan hjælpe dig til at lære dig selv bedre at kende. Jo mere du kan slappe af, og glæde dig over at være dig, jo bedre forberedt vil du være til at skelne i mellem potentielle venner, og så den, du ønsker at dele livet sammen med, når den tid kommer.
Hvis du klikker lidt rundt her på siden, vil du se, at der er andre piger og drenge, der har oplevet lignende ting, som dig - her er et par eksempler og du kan selv finde flere:
Er jeg lesbisk? Hvad gør jeg med alle min tanker og følelser?
Kan I hjælpe mig med min forvirring omkring min seksualitet?
Måske homo, er min forelskelse mærkelig?
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at slappe lidt af, så du ikke behøver at gå og være trist over det, der sker i dig lige nu. Jeg ønsker dig nogle gode ungdomsår.
Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen Psykoterapeut MPF
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
psykoterapeut
adamogeva.dk