15 år - er det forkert at få et forhold til dreng på 13?
Jeg går i niende og kan virkelig godt lide denne dreng i 7. klasse (1,5 år imellem os). Først vil jeg høre, om det er forkert at prøve at komme i kontakt med ham altså få et romantisk forhold, og hvis det er ok, hvordan. Jeg ved, at drenge synes det er sejt at score en 9. klasser, men jeg synes stadig, det er svært..
L, 15 år

SVAR:
Kære L
Aldersforskel betyder ikke noget i forhold til at kunne li’ hinanden og at blive forelsket. Men aldersforskel kan betyde noget i forhold til personlig udvikling, modenhed m.m. Der er dog mange andre faktorer end alder, der påvirker dette.
Jeg synes, der er forskellige signaler i de ord, du anvender til at beskrive situationen. Du kan virkelig godt lide ham. Du vil gerne prøve at komme i kontakt med ham. Du vil gerne have et romantisk forhold. Det er sejt at score en 9. klasser.
Romantisk forhold - eller godt venskab?
Hvordan er du i kontakt med denne dreng nu? Har I kontakt med hinanden, eller er det mest på afstand? Der er et kæmpe spring fra kontakt til romantisk forhold. Et meget stort område herimellem hedder venskab. Kunne det være muligt for jer at opbygge et godt venskab? Mødes som venner, interessere jer for hinandens tanker, oplevelser, livshistorier, familier og venner? Dele smerte og glæde? Fremtidsdrømme?
Du har et stort ansvar som den ældste
Idet du er ældre end ham, og drenge ofte er lidt senere i modenhedsudvikling end piger, må du påtage dig et ansvar, for at undgå at udnytte din evt. mentale overlegenhed. Når du skriver romantisk forhold, er jeg i tvivl, om du mener holde i hånd, gå i biograf og hygge sig med stearinlys, eller om du mener et seksuelt forhold. Du må i hvert fald forholde dig til, at den seksuelle lavalder er 15 år. Loven er lavet for at beskytte børn, da man næppe er parat til at tage konsekvensen af sex i den alder.  Her er det dig, som den ældste, der har ansvaret. Du kan også prøve at læse dette svar: 13 år og lyst til en kæreste og sex - kan I hjælpe mig?
Et romantisk forhold må således for jer handle om et kæresteforhold på holde i hånd- og evt. kysse-planet. Men også her er medmenneskelig respekt umådelig vigtig.
Vær varsom og giv tid
Et andet menneske et ikke et middel, man kan bruge, til hvad man ønsker. Et andet menneske er et mål i sig selv, et unikt menneske som skal behandles med varsomhed, så man så vidt muligt ikke sårer og ødelægger noget for den anden. Lige så vel som man skal tage vare på sig selv, på præcis samme måde. Derfor tænker jeg, at den varsomme måde at nærme sig et andet menneske, som man sætter pris på, er venskabsvejen. Her kan man udvide kendskabet til hinanden uden at sætte for meget på spil, og så må tiden vise, om venskabet udvikler sig og efterhånden glider over i et mere romantisk forhold.
Her på siden har vi et helt tema: Fra venner til kærester med mange artikler og svar, du sikkert kan have glæde af at læse. F.eks. disse to:
Ét trin ad gangen er det mest sikre
Slå koldt vand i blodet
Jeg ønsker dig alt godt på din vej frem i det vanskelige og spændende liv, som vi hver især må leve!
Kærlig hilsen
Margit