14 år - tænder på piger. Hvordan fortælle ham jeg kun vil være ven?
Hej
Jeg har en kæreste (dreng), jeg kan godt lide ham, men jeg tænder over dobbelt så meget på piger. Jeg kan ikke forestille mig noget som helst med ham, men med piger er det meget nemmere. Hvordan skal jeg sige det til ham?
Jeg vil stadig have ham som ven men ikke som kæreste
Hilsen L, 14 år

SVAR:
Kære L
Du taler om, at du tænder over dobbelt så meget på piger som drenge. Jeg er lidt i tvivl, om du har lyst til at være følelsesmæssigt tættere på en pige end en dreng, eller du taler om at tænde seksuelt på enten drenge eller piger? Det er ikke helt tydeligt.
Dine følelser er helt naturlige for din alder
Det er helt naturligt, at dine tanker og følelser er mere rettet mod piger end drenge, når du er 14 år. Samtidig er det en tid, hvor du kan opleve at blive mere eller mindre tiltrukket af det modsatte køn. Men hvor det hele tiden er naturligt at vende tilbage til veninderne som en tryg base.
Du spørger, om det er fordi, det er nemmere, at du tænder mere på piger. Det tror jeg ikke, jeg tror mere, at det handler om, at det er det, der passer til din alder.
Du kan evt. læse mere her: Homoseksuel eller bare anderledes og Er jeg mærkelig?
Rollemodeller kan forvirre
Vi lever i en tid, hvor vores tanker præges meget af medierne. Det gør, at den naturlige tiltrækning mellem mennesker ofte mistolkes. Mange unge finder deres rollemodeller i forhold til seksualitet og pardannelse i realityshows. Disse rollemodeller er ofte i 20'erne. Hvis disse unge også er dine rollemodeller, kan det være med til forvirre dit billedet af, hvordan man føler og tænker som helt ung. Samtidig kan det være med til at gøre det svært at forstå, at du er mere interesseret i nære forhold til piger på din egen alder end drenge.
Sig det til ham, selvom det er svært
I forhold til din kæreste tænker jeg, at det er vigtigt, at du fortæller ham, at du er rigtig glad for ham men mere som en ven end som en kæreste. Fortæl ham også, at du ikke er klar til at have en kæreste endnu, så han ikke forventer, at du kommer tilbage. Sig, at du gerne vil være hans ven, hvis han vil det. Det er ikke godt at vente med at fortælle ham, hvordan du har det. Der er ingen tidspunkter, der er bedre end andre til en sådan besked. Forsøg at fortælle det på den måde, som du helst selv vil have besked, hvis det var dig.
Kærlig hilsen Gunhild Aaen Madsen
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK