14 år og vil tabe mig - kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej, Jeg er en teenagepige på 14 år. Jeg vil gerne tabe mig, så jeg kan være glad sammen med min mor. Hun sagde det også, at jeg skal tabe mig, men jeg ville gerne have jeres hjælp please! Fordi jeg vil vise, jeg kan. Taber jeg mig, kan meget af mit tøj passe mig.

 

Fra en pige på 14 år


SVAR:

Kære Pige på 14 år.

Hvor er det dejligt, at du skriver herind til Adam og Eva og beder om gode råd. Det vil jeg forsøge at hjælpe dig med.

Hvorfor vil du gerne tabe dig?

Du skriver, at din mor har sagt, at du skal tabe dig, og at du gerne vil være glad sammen med hende. Hertil er jeg nødt til at sige, at det med at være glad, når man er sammen med de mennesker, man holder mest af: det handler ikke om vægt eller præstationer. Selvom du måske oplever det som om, din mor mener, du skal vise, at du kan, er jeg sikker på, at hun også holder af dig, sådan som du ser ud nu. Nogle gange kommer man til at sige noget, som rammer den anden hårdere, end det var ment. Måske har din mor sagt det her uden at tænke over, hvad forslaget gjorde ved dig.

Derfor skal du tænke over, hvorfor det er vigtigt for dig at tabe dig. Er det for din sundheds skyld? Eller handler det allermest om, at din mor forventer det af dig? For det kan nemlig være svært at gennemføre noget bare, fordi andre forventer det af dig.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil kunne passe dit tøj og føle dig tilpas i det. Man kan blive rigtig påvirket i sit humør, når man ikke føler sig tilpas.

Har du brug for at tabe dig?

Du har ikke skrevet, hvad du vejer og hvor høj, du er. Derfor kan jeg ikke vurdere, om du har behov for at tabe dig, eller om det mere handler om, at du og din mor har en forestilling om, hvordan du skal se ud. Rent sundhedsmæssigt er det ikke godt at veje for meget. Du kan på den her hjemmeside En lettere barndom i højre hjørne - regne ud, om du har et forhøjet BMI for din alder. Måske viser det sig, at du slet ikke har behov for at tabe dig.

Hjemmesiden er egentlig mest rettet til forældre, og derfor vil jeg anbefale, at du sætter dig ned sammen med din mor og undersøger hjemmesiden. Et eventuelt vægttab er et stort projekt selv at gå i gang.

Man skal forberede sig

Når man tænker på at tabe nogle kilo, er det vigtigt, at man forbereder sig på det. Der er to veje at gå, og det allerbedste er at kombinere dem. Derfor skal du både tænke på, hvad du spiser og samtidig sørge for, at du dyrker regelmæssig motion

Skriv ned og bliv opmærksom på dine vaner

Når man skal i gang med at ændre vaner, skal man først lægge mærke til, hvordan man lever. Derfor vil jeg opfordre dig til at skrive alt ned, hvad du spiser i løbet af en almindelig dag. Det skal du gøre flere dage i træk. Bagefter skal du kigge på det, og overveje, om du har nogle mad og drikke-mønstre.

Fx Spiser du meget slik om eftermiddagen efter skolen? Eller spiser du rigtig store portioner til aftensmad og frokosten? Drikker du over 1 liter sukkerholdig sodavand hver dag?

Alt det kan du finde ud af, når skriver det hele ned. Det er først og fremmest vigtigt, at du lægger mærke til, om du spiser meget sukker i løbet af en dag og forsøger at skære ned på det. Sukkerholdige ting kan let ”skjule” en del kalorier i løbet af en dag.

På hjemmesiden En lettere barndom - sund mad i hverdagen kan du få gode ideer til, hvordan du spiser sundt. Du skal især tænke på at spise en masse grøntsager, fordi de mætter rigtig godt og indeholder en masse gode vitaminer. Vægttab eller vaneændringer handler nemlig ikke om at lade være med at spise noget, men derimod om at spise det rigtige.

Sjov motion for dig

Og så skal du tænke på, at du også dyrker motion. Motion giver både en sundere krop, mere energi i hverdagen og en masse gode oplevelser.

Tænk over, hvordan du kan sørge for at få lidt mere motion hver dag. Kan du tage cyklen lidt oftere, end du gør nu? Kan du tage trapperne i stedet for elevatoren? Kan du begynde at gå til noget sport, som du synes er sjovt? Det kan være, du skal melde dig til dans, svømning eller klatring. Det vigtigste er bare, at du synes, det er sjovt. Hvis ikke, bliver det hele for surt, og du bliver rigtig træt af at skulle tabe dig så.

Tag små skridt

Jeg vil opfordre dig til at gå langsomt frem, når du forsøger at tabe dig. Det er svært at ændre vaner. Hvis du presser dig selv for meget, risikerer du, at det mislykkes, og at du helt mister modet. Du kan eventuelt også bede om hjælp hos sundhedsplejersken på din skole eller ved din læge.

Husk at det ikke kun er vægttab, der er målet, men det er også et mål i sig selv, at ville passe godt på sig selv med god og sund mad og regelmæssig motion.

Kropsidealer som 14-årig

Jeg vil gerne udfordre dig i forhold til, hvordan du tænker, at vi kvinder skal se ud. Nu er du teenager, og derfor vil du opleve, at din krop ændrer sig i takt med, at du bliver ældre. I den her artikel kan du læse lidt om de forandringer, din krop gennemgår.

Fra pige til kvinde.

Husk at du er unik sådan, som du er. Der findes ingen, der lige præcist har din personlighed eller ser ud som dig. Derfor skal du passe rigtig godt på dig selv og din krop – også når du tænker, at der noget, du gerne vil have, der så anderledes ud.

Jeg ønsker dig alt godt til den forandring, du gennemgår. Husk at overveje grundigt, om du har behov for at tabe dig, inden du går i gang.

De bedste hilsener til dig

Susanne Staunstrup Jensen, sygeplejerske


Susanne Staunstrup Ertbølle

Skrevet af:

Susanne Staunstrup Ertbølle

sygeplejerske

adamogeva.dk

Annoncer