14 år og måske gravid – hvad er reglerne for sex ved samme alder?
Jeg er en pige på 14 år, som har en kæreste på 14 år, og jeg er bange for, at jeg er blevet gravid. Hvis jeg er blevet gravid, hvordan kan jeg så se det, og hvad er reglerne for sex, når vi er samme alder?
Hilsen Budda

SVAR:
Kære Budda.
Tak for dit spørgsmål til Adam og Eva.
Jeg vil gerne rose dig for, at du spørger ind til tingene, når du bliver i tvivl. Det kan kræve en del mod, når man er bekymret.
Graviditetstegn
Du spørger, hvordan du kan se, at du er gravid. Et af de tydelige tegn, du kan se det på, er, hvis din menstruation udebliver, ændrer sig eller rykker sig i forhold til, hvornår den plejer at komme. Gør den det, skal du tage en graviditetstest kort efter, den skulle være kommet. Hvis du er i tvivl om, hvad testen viser, skal du tage til din egen læge og få en snak om det. Læs mere her om graviditetssymptomer og ændret menstruation: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Skulle det vise sig, at du er gravid, så er du velkommen til at skrive igen og du kan også læse denne artikel: Uønsket gravid - hvad gør du?
Sex som 14-årig
Og du spørger, hvordan det er, når man dyrker sex som 14 årig. Her i Danmark har vi loven om den seksuelle lavalder. Den er primært lavet for at beskytte børn og unge under 15 år fra at kunne blive presset til at have sex med én, der er ældre end dem selv. Samtidig bør man tænke over, at loven jo er lavet med et formål. Man forventer nemlig ikke, at børn under 15 år er fysisk eller psykisk modne til at håndtere det ansvar, der følger med, at man har sex. Prøv at læse mere uddybende om det her: Kan I uddybe det med den seksuelle lavalder?
Sex påvirker dig
Det vigtigste at sige her i din situation, er, at du skal tænke dig godt om, når du vælger at gå i seng med din kæreste. Sex er forpligtende, og det kan være svært at tage sin handling tilbage, hvis det ikke var gennemtænkt. Jeg vil opfordre dig til at læse den her artikel: Pas godt på dit sexliv. Og husk, at det er helt okay, hvis du vælger, at I alligevel ikke skal fortsætte med sex.
Sex er et stort ansvar
Din kæreste og dig går i seng med hinanden, men du ønsker ikke at være gravid. Hvis I fortsat har sex, bør I derfor overveje, hvilken form for prævention I ønsker at bruge fremover. Hvis I benytter kondom, beskytter I også hinanden imod kønssygdomme. Læs mere om forskellige typer prævention her: Prævention. Det er også vigtigt, at du snakker med din kæreste om det. Det er et fælles ansvar for jer, at I beskytter jer, når I ikke er klar til, at du bliver gravid.
Kære Budda, jeg vil ønske dig alt godt, og jeg håber, at du passer rigtig godt på dig selv og din krop.
De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Jensen, sygeplejerske
Susanne Staunstrup Ertbølle
Skrevet af:
Susanne Staunstrup Ertbølle
sygeplejerske
adamogeva.dk