14 år og kristen – kæmper med porno og grænser. Kan I hjælpe?
Hejsa!
Jeg er en pige på 14, som synes, det hele er meget træls, og jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal finde hoved og hale i det hele. Som kristen vil jeg gerne være en god kristen, men det synes jeg ikke rigtig lige, jeg er så god til. Det er flere ting, som jeg er rigtig ked af og virkelig gerne vil have hjælp og trøst til, da jeg tit kan græde over det hele.
1. Jeg onanerer og ser nogle gange porno til. Ja, jeg ved godt, at det er forkert, og det kæmper jeg meget med. Det er blevet bedre, efter jeg lavede en aftale med min kæreste, om at jeg skulle fortælle ham, hver gang jeg gjorde det. Han har selv bøvlet med det og er meget forstående.
Mig og min kæreste er de bedste venner, og jeg kan ikke forstille mig selv uden ham. Vi elsker bare hinanden så højt, at det kan gå lidt for vidt. Engang lå vi tit oven på hinanden, kyssede og lavede underlige og klamme bevægelser. Mine forældre fangede os i at kysse, mens vi lå på hinanden, så de snakkede selvfølgelig med mig om det. Jeg lovede, at vi ikke længere skulle ligge ovenpå hinanden, mens vi kyssede. Min far sagde: “Et godt råd at følge er, at hvis man er flov over at blive opdaget i det, er man gået over grænsen.”
Jeg synes, det er et godt råd og har taget det til mig. Jeg har bare rigtig svært ved at overholde det. Vi ligger ikke længere oven på hinanden, men kan stadig ligge sammen, kysse, kramme og køre rundt med hænderne og sådan. Ikke at vi tager på hinanden, men jeg synes stadig, det er underligt, og jeg tænker, at vi burde stoppe og tage os sammen. Jeg har snakket meget med min kæreste om det, og vi prøver at stoppe. Det er bare helt vildt svært, og det er lige før, vi har overvejet at gå hver til sit bare for at stoppe det.
2. Jeg holder utrolig meget af min kæreste, og vi har været sammen i næsten 15 måneder. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal få det stoppet og tilgive mig selv for det. Jeg vil rigtig gerne giftes med ham, men man kan selvfølgelig aldrig vide, om der er noget, der kan nå at ændres, da vi er 14 begge to.
Jeg tænker meget over, hvad det kan gøre ved min fremtid, og selvom jeg har fået tilgivelse af Gud og af min kæreste, kan jeg ikke tilgive mig selv. Mig og min kæreste har bedt meget for det, men føler ikke det hjælper mig.
Har du/I nogle råd og trøst til at gøre mig glad, lægge det bag mig og fortælle mig, hvad det egentlig betyder for min fremtid?
Håber virkelig I vil hjælpe mig, da det har stået på noget tid, og jeg har prøvet rigtig meget.
L, 14 år

SVAR:
Kære L
Tak for dit spørgsmål – hvor er det bare godt, at du er ærlig og tør fortælle om, hvad der sker i dit liv. Det er rigtig flot og vigtigt – for så står du ikke alene i dine frustrationer, men kan få hjælp til at komme videre.
Allerførst vil jeg sige tillykke med, at du er Guds barn! Det virker måske ikke så vigtigt, når dit problem er, at du har svært ved at tilgive dig selv og finde grænserne med din kæreste. Men det er faktisk rigtig vigtigt, at du ved, Gud vil dig det godt, og at Han elsker dig uendelig højt! Gud elsker dig ikke mindre, fordi du nogle gange ser porno eller går for langt med din kæreste. Han er vild med dig uanset hvad, fordi du er Hans barn.
Når det er på plads, kan vi gå videre til det, du nævner i dit spørgsmål.
1. Porno
Du er ikke den eneste, som kæmper med at se porno og onanere, selvom du faktisk ikke vil – det gør mange mennesker. Det er en rigtig god idé, at du skal fortælle din kæreste, når det sker, for det kan gøre det nemmere at stoppe i tide. Det er nemmere at komme til at finde porno og onanere, når man er træt eller ked af det, fordi viljestyrken er mindre. Så du kan måske også lave en aftale med dig selv om ikke at have computeren tændt sent om aftenen, når du er alene. Læs om andre måder at undgå porno her: Sådan undgår du porno på nettet.
Kampen er svær – men værd at kæmpe
Når man først har set porno, kan det være svært bare at stoppe – men det er helt klart kampen værd. Også selvom du enkelte gange “falder i”, er det virkelig flot og vigtigt, at du tager kampen op. Og så må du blive ved med at minde dig selv om, at Gud tilgiver helt og fuldt. Og Gud er ikke interesseret i, at du går rundt og har skyldfølelse, når først du har fået Hans tilgivelse. Han ved godt, at du ikke er perfekt. Han har ikke givet dig grænser og regler, for at du skal være perfekt, men for at du kan få det bedst mulige liv – et liv med ægteskab og god sex, hvor du ikke skal sammenligne dig med urealistiske pornobilleder. Så vær sød ved dig selv og prøv at lade hver dag være en ny dag, hvor du starter forfra uden at bebrejde dig selv.
2.Tillykke med din kæreste
Det er dejligt at have én, som synes, du er noget helt særligt! Det er rigtig godt, at I også snakker om porno, onani og hvordan I rører ved hinanden – det hjælper meget at have én at kunne snakke med og lave aftaler med.
Sex er en Guds gave til jer
Som du selv skriver, kan det være rigtig svært at holde fingrene for sig selv, når I er så tiltrukket af hinanden. Det er jo et godt tegn, at I er tiltrukket af hinanden – sådan er seksualiteten skabt af Gud: Min krop har lyst til at være tæt på ham, jeg holder af. Og det er skønt at få lov til at være super tæt og have sex, når man er klar og tryg i sit ægteskab. Men indtil da er det desværre endnu en kamp, som helt klart er værd at kæmpe, selvom den ikke altid er nem.
Hjælp hinanden med at passe godt på “gaven”
Det kan måske hjælpe dig og din kæreste, hvis I snakker om, hvilke helt tydelige grænser, I gerne vil holde jer indenfor:
• I har besluttet, at I ikke må ligge ovenpå hinanden, men må I ligge ved siden af hinanden?
• Må I sidde på hinanden?
• Hvor må I røre hinanden henne, og hvor må I ikke?
Prøv at sætte jer ned og få en snak om, hvor jeres konkrete grænser skal gå. Og husk, at I har mange år til at komme tættere på hinanden, så sæt grænserne et godt stykke tilbage, så der er plads til, at de med årene kan rykkes, uden at I kommer for tæt på at have sex.
Nyd de ting, I gerne må
Fordelen ved at have meget konkrete grænser er, at så kan I begge med god samvittighed nyde at være sammen og nyde de ting, som I gerne må. I stedet for hele tiden at fokusere på det, som I har valgt ikke at gøre. I kan også gøre det nemmere for jer selv ved at finde på ting at lave, som ikke involverer en sofa eller en seng. Gå en lang tur, tag på geocaching, invitér andre kammerater med til filmaften, sid om bordet og snak eller spil kort – så får I en masse sjov sammen, som styrker jeres forhold i stedet for kun at være frustrerede over det, som I ikke må endnu.
En anden hjælp kan være at snakke om, hvorfor I gerne vil sætte grænser og vente med sex. Mind hinanden om, at det er fordi, der venter jer noget endnu bedre i det lange løb. Her kan I læse om, hvorfor det er godt at vente med sex: Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex. Vil I læse mere, kan I se under temaerne Bibelen og sex og Teenager og sex.
Gud er på din side
Som du kan se her på hjemmesiden, er der rigtig mange, som kæmper med porno og grænser, præcis ligesom du. At du kæmper, gør dig ikke til en værre kristen end alle andre. Tværtimod viser din frustration netop, at du ønsker at gå Guds vej, også selvom det er svært. Det gør dig til en helt normal kristen, og jeg er sikker på, at Gud er rigtig stolt over, at du stoler på, at Hans vej er den bedste.
Som jeg sagde i starten, så er du Hans barn. Det betyder også, at du ikke skal bekymre dig for fremtiden, og hvad dine fejl kommer til at betyde. Det fantastiske ved Gud er nemlig, at Han ikke blot tilgiver og fjerner din synd. Han hjælper dig også igennem de konsekvenser, som måske kommer. Ja, jeg har endda oplevet, hvordan Han har vendt mine fejl til noget godt!
Så tag én dag ad gangen og bliv ved med at snakke med din kæreste, dine forældre og Gud om det, som frustrerer dig. Og husk, at du skal være god ved dig selv! Jesus gik ikke i døden for dig, for at du skal gå og bebrejde dig selv det, du gør forkert. Han døde jo netop for, at du kunne blive fri for bebrejdelser :-) Så tag imod tilgivelsen fra Gud og slip bebrejdelserne, og husk: Du er Guds barn!
Kærlig hilsen
Maria
Maria Swartz Pfrogner
Skrevet af:
Maria Swartz Pfrogner
Musikterapeut
adamogeva.dk