14 år og klør forneden - hvad kan det være?
Hej Adam og Eva
Jeg har et par spørgsmål omkring det for neden.
- Kan man få kønssygdom, uden man har haft sex eller haft kropslig kontakt men bare fx onaneret?
- Hvorfor klør og svier det forneden? Det er mega irriterende. Hvad kan jeg gøre, for at det holder op?
- Jeg har prøvet det før, men dog i kortere tid sådan 2-3 dage og det er stået på i 4, uden at gå bare lidt over. Kan jeg gøre noget, uden at nogen får det at vide?
- Jeg ved ikke, hvad man kan og ikke kan få sygdom af.
14 årig pige

SVAR:
Kære 14-årige pige
Ro på - du har ikke en kønssygdom
Du stiller nogle forskellige spørgsmål, og jeg vil forsøge, om jeg kan besvare dem tilfredsstillende. Det vigtigste af dem må være et, som du kun stiller indirekte, nemlig hvorvidt du har fået en kønssygdom. Det tror jeg slet ikke, at du har.
Det tyder på, at du har svamp i skeden
Det, du beskriver, som at det klør og svier i skeden, og at det normalvis varer 2-3 dage, men at det denne gang har stået på i 4 dage, er typisk for svamp i skeden. Svamp er ikke en kønssygdom, heller ikke selvom det er i skeden. Skeden har naturligt både svampe og forskellige bakterier, som er helt ufarlige. I forbindelse med menstruation kan der for nogle kvinder komme en ubalance i skedens naturlige pH-værdi, som betyder at svampen har gode vækstbetingelser. Svampen forsvinder ofte af sig selv, men det kan også blive vedvarende og kræve behandling.
Du kan læse et af mine tidligere svar omhandlende svamp i skeden, hvor jeg beskriver mere om symptomer og behandling.
Hvad sker der, hvis svamp i skeden ikke behandles?
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis du har flere uddybende spørgsmål, kan du klikke lidt rundt på vores hjemmeside. Du kan f. eks. gå ind i leksikon under skede, svamp og kønssygdomme. Og du er også velkommen til at skrive til os igen.
Med venlig hilsen
Birthe Marie Rasmussen