14 år og forelsket – skal jeg sige det, og kan han lide mig?
Hej, der er denne her dreng, jeg rigtig godt kan lide. Vi har skrevet i lidt tid nu, men er virkelig begyndt at kunne lide ham. Vi sender ret mange hjerter til hinanden, og han er virkelig sød imod mig, men her idag skrev jeg til ham, at min veninde havde set vores beskeder, og jeg spurgte, om han kunne lide mig. Han sagde, vi bare var venner, men kan han bare være genert, eller kan han virkelig ikke lide mig?
Jeg er så forvirret og er ret ked af det, fordi jeg kan virkelig godt lide ham. Hjælp mig!
Og vi skal Skype for første gang i morgen. Jeg ved ikke, hvad jeg gøre, og jeg vil bare gerne have en kæreste, fordi har aldrig haft en og går altså i 7. klasse nu. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Skal jeg sige det til ham eller lade være, da jeg er meget følsom og bliver nemt ked af det.
Håber I kan hjælpe.
Hilsen en meget forelsket og følsom pige.
F, 14 år

SVAR:
Kære F
Tak for din mail.
Det kan være rigtig svært at finde ud af det med kærligheden, og jeg kan heller ikke gætte, hvad han føler eller tænker ud fra det, du har skrevet. Men jeg vil gerne give dig nogle input, som du kan overveje.
Fordele og ulemper ved at kommunikere på skrift
I har skrevet sammen et stykke tid, og det kan være en rigtig fin måde at lære hinanden lidt at kende på. Man kan udtrykke, hvordan man har det. Sine interesser. Frustrationer. Sjove oplevelser. Måske hvad man drømmer om.
Samtidig er det også nemt at blive misforstået – lige som det også er nemt at misforstå den anden: Hvad betød den smiley? Hvad mener han, når han skriver ...? Hvorfor har han ikke svaret endnu?
Man gør sig en masse tanker, og det er helt normalt og naturligt. Du prøver at danne dig et billede af, hvem han er. Du tolker på hans besked og læser den igen og igen. Du involverer din veninde for at se, om hun tænker det samme eller kan give gode råd.
Det kan være en både sjov, spændende og rigtig frustrerende proces. Der er vist ikke nogen smutveje. Det tager sin tid at danne sig et indtryk af en anden på den måde. Man skal fordøje og overveje i en rum tid.
Bare husk, at din tolkning af det, han skriver eller siger, måske ikke er den rigtige. Giv plads til, at du kan tage fejl og spørg ham måske direkte, hvis du er i tvivl, så han får en chance for at forklare sig. Måske mente han noget helt andet? Måske ved han ikke engang helt selv, hvad han føler? Det kender du jo selv – at dine følelser skifter lidt, og du ikke helt kan finde ud af, hvor de vil hen.
Hvorfor vil du gerne have en kæreste?
Det lyder nok som jordens dummeste spørgsmål, men jeg stiller det alligevel. Faktisk er der jo en hel række forskellige årsager til, at man kan have lyst til at finde sig en kæreste. Måske handler det om at blive bekræftet, føle forelskelse, tryghed og omsorg, dele sin tid med nogen, opleve noget sammen, have varme følelser, ikke være ensom, være nysgerrig på alle de ting, der har at gøre med nærhed og seksualitet. Dine overvejelser er måske ikke helt bevidste, men jeg vil opfordre dig til at tænke lidt over, hvad du håber at få ud af at få en kæreste. Hvad håber du, han kan være for dig – og hvad forestiller du dig, du kan være for ham?
Jeg synes i hvert fald, at din begrundelse, med at du går i 7. klasse og endnu ikke har haft en kæreste, er lidt dårlig. Forstå mig ret – jeg kan godt huske, hvordan det var at gå i 7. klasse. Jeg kan godt huske kildren i maven, fnis og mange tanker – det er helt naturligt at have lyst til at få en kæreste – men derfor er det ikke sikkert, det er et godt valg. Mig bekendt er der ikke nogen udløbsdato på det at få en kæreste. Det er muligt, at dine veninder har haft én, men det gør jo ikke dig mindre værdifuld eller speciel. Du har et helt liv foran dig, og du skal nok nå at få en kæreste. Jeg tror faktisk, du har bedre chancer for at etablere et godt kæresteforhold, når du er 20, hvis du ikke har haft et dårligt forhold, da du var 14. Måske er det en meget fin langtidsinvestering at være lidt tålmodig?
Da jeg var 14, havde jeg nogle meget romantiske forestillinger om at have en kæreste. Det var noget med ren lykke og søde ord, som man ser det i amerikanske film. Sådan er det da heldigvis også at have en kæreste – men det er ikke hele billedet. Der er en lige så stor del af sårede følelser og bekymringer, og man er nødt til at investere en masse tid og overskud ind i forholdet – og ikke mindst arbejde rigtig meget med sig selv.
Værn om din følsomhed
Du beskriver dig selv som følsom. Følsomhed er ikke dårligt. Det er godt at være følsom, for det gør dig i stand til at mærke efter, hvad du føler og til at leve dig ind i, hvad andre føler. Men man er også sårbar, når man er følsom. Man kan få nogle hårde slag, der kan sende én ud af kurs. Det kan ikke og skal ikke undgås for enhver pris, og der kan også komme noget godt ud af gøre sig erfaringer, men jeg synes, det er fornuftigt at styre uden om de største skær. Den følsomhed, du oplever du, er sikkert ret tæt knyttet til din alder og alle de processer, din krop er i gang med i øjeblikket. Jeg tror, du er bedre i stand til at navigere i dine følelser, når du bliver lidt ældre og til den tid vil værdsætte, at du ventede. Og husk, at følelser bare er følelser. De er både nyttige, uundgåelige og omskiftelige, men de behøver ikke styre dig. Selv om du er forelsket nu, så dikterer det ikke, hvad du skal gøre. Det er dit valg.
Oplev noget
Jeg er bange for, at jeg lyder som en gammel tante. Fra 14 til 20 år er der ufattelig lang tid. Hvad tænker jeg på? Er det ikke lige overbeskyttende nok? Det synes jeg ikke, for der er endnu en side af sagen. Kærester tager tid og energi, og det er faktisk lidt en skam. Lige nu har du en tid i dit liv, hvor du har alle muligheder for at lære noget. Din hjerne fungerer supergodt, du behøver ikke tjene penge, og dine forældre klarer nok vasketøjet. Brug tiden kreativt. Lær et sprog, bliv rigtig god til at strikke eller spille fodbold. Gør dig umage i skolen, så du har mulighed for at få den uddannelse, du drømmer om. Livet byder på meget mere end en kæreste, og hvis du er god til at fylde dit liv med meningsfulde ting, så bliver du også en bedre kæreste. Nogle tror, at en kæreste kan fylde alle ens behov. Det er ikke sandt. Du bliver ikke fuldkommen tilfreds, bare fordi du har en kæreste. Til gengæld bliver du en bedre kæreste, hvis du har det godt i forvejen.
Stol ikke på alt, du læser på nettet
For at det ikke skal være løgn, så kommer tanten lige med en lille advarsel mere: Pas på, hvem du kommunikerer med på nettet. De er ikke altid, hvad de giver sig ud for at være. Der er desværre alt for mange eksempler på, at folk er blevet narret, såret og udnyttet. Så tænk dig om. Vær tålmodig. Og inddrag dine forældre eller en anden voksen, inden du mødes med nogen.
Jeg synes også, du skal tage dig tid til at læse svar og artikler i vores tema Fra venner til kærester.
Ha’ det rigtig godt!
Kh. Amalie