13-årig pige: Er det sundt eller farligt at onanere?
Jeg har tre spørgsmål om onani:
1) Er det sundt eller farligt at onanere som 13-årig?
2) Burde man overhovedet onanere som 13-årig?
3) Er det normalt at føle en let dunken i skeden, mens man kommer? Ikke noget der gør ondt men bare, som om man bliver tømt ud.
E, 13 år

SVAR:
Kære E
Tak for din henvendelse. Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt og et ad gangen.
Farligt eller sundt
Det er ikke farligt at onanere, men jeg kan heller ikke sige, at det er sundt. Jeg vil hellere bruge formuleringen: Det er naturligt at have lyst til at onanere engang imellem. Også selvom man er 13 år. Det er der ikke noget forkert i. Det begynder først at blive et problem, hvis man bliver afhængig af at onanere dagligt. Men jeg vil gerne gentage, at almindelig onani, hvor man blot berører klitoris, ikke er farligt.
Når det er sagt, er det vigtigt at tilføje, at du ikke skal putte ting op i skeden, som ikke er beregnet til det. Genstandene kan være beskidte eller skarpe og give dig infektioner eller rifter. Hvis du onanerer ved at massere dine indre kønslæber, skal du være opmærksom på, at du ikke klemmer dem for hårdt, da det kan lukke for blodtilførslen og gøre dem blå. Så hvis du ser, at dine indre kønslæber er ved at blive blå, skal du stoppe med at klemme på dem.
Om at onanere som 13-årig
Onani er hverken noget, som man bør gøre, eller ikke bør gøre. Det er forskelligt, hvor gammel man er første gang, man får lyst til at prøve at onanere. Nogle onanerer aldrig, og nogle onanerer engang imellem – begge dele er helt fint.
Det er vigtigt, at onanien ikke kommer til at bestemme over dig i din hverdag, så du nærmest ikke kan tænke på andet. Og det er vigtigt, du ikke lader dig styre af behovet for at onanere, så du fx vælger at blive hjemme og onanere i stedet for at være sammen med dine venner. Hvis du får det sådan, skal du prøve at lade være med at onanere.
Dunkende følelse i skeden
Ja, det er normalt at mærke lidt dunken i skeden, når man onanerer. Når piger bliver seksuelt opstemt, løber der mere blod til skeden. Det er med til, at vævet i skeden svulmer op, man bliver mere rød i den tynde hud i skeden, og man bliver våd. Disse tre mekanismer er helt normale og en naturlig følge af at blive opstemt. Den dunken, du beskriver, er sikkert følelsen af, at din krop pumper blod ned til skeden, og det kan mærkes som en dunken.
Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive til os igen.
Du kan læse mere om onani i artiklen Om onani – mest for piger.
Kærlig hilsen
Sofie