13 år – tror jeg har ADHD
Jeg er en 13-årig pige, som tror, jeg har ADHD. Jeg er meget ukoncentreret i skolen og bliver sendt ud på gangen næsten hver anden dag. Jeg snakker vildt meget og har svært ved at komme i gang med mine lektier.
Mange af mine venner og veninder siger tit, om jeg ikke skulle få tjekket, om jeg har ADHD, men jeg har aldrig rigtig fået gjort det. Da jeg var mindre, var jeg ikke ukoncentreret i skolen; jeg var god og fik lavet en del, men det var vildt svært for mig at koncentrere mig så meget, og det var tit mentalt meget svært.
Det er virkelig begyndt at være svært, da jeg startede i 7. klasse. Jeg har sagt det til mine forældre, men de siger bare, at jeg er helt normal, og selvfølgelig er jeg ikke det. Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre!!!!
Pige, 13 år

SVAR:
Kære pige på 13
Det er rigtig sejt, at du skriver herind for at få råd. Det er en tung ting at tumle med, og det er flot, at du selv tager den op.
Jeg kan ikke her over mail fortælle, om du har diagnosen ADHD eller ej, men jeg vil rigtig gerne forsøge at guide dig til de næste skridt på vejen.
Vigtigt at du får den rette hjælp og støtte
Umiddelbart er det godt, dine forældre finder dig helt normal. Det kan jo være, du har en periode med mere energi end andre. Uanset om du har selve diagnosen eller ej, har du dog nogle symptomer, der generer dig i din hverdag, og det er vigtigt, der bliver sat noget hjælp ind, så du får noget ud af at komme i skole.
Diagnosen ADHD
ADHD-diagnosen er ikke sådan lige til at stille, men du har helt ret i, at noget af det, du oplever, minder om kernesymptomerne på diagnosen: hyperaktivitet, opmærksomhedsvanskeligheder og impulsivitet.
For at stille diagnosen skal disse vanskeligheder ses i flere situationer, fx både derhjemme, i skolen og ved eventuel undersøgelse hos en læge. Derfor er der tit flere personer med ind over, når diagnosen skal stilles, fx lærerne (som også må forklare, hvad der sker, når du bliver sendt uden for døren), forældre, skolepsykolog og en læge.
Behandling
Når man er mellem 6 og 18 år, er det er en speciallæge i børne-ungdomspsykiatri, der vurderer, om det er nødvendigt med medicinsk behandling. Hvis det er relevant, bliver man henvist hertil fra ens egen læge. Ellers er behandlingen langt hen ad vejen råd og vejledning i, hvordan omgivelserne kan forholde sig og hjælpe med henblik på at etablere gode samvær. Derudover eventuelt adfærdssamtaler og psykoterapi.
Næste skridt for dig
Ud fra det, du skriver, lyder det ikke til, at du opfylder kriterierne for selve ADHD-diagnosen, men jeg vil understrege, at jeg jo ikke har dig foran mig, så jeg nok kun har den halve historie og mangler en dybere snak med dig.
Jeg synes, det næste du skal gøre, er at få en samtale med en skolepsykolog, hvis I har sådan en på din skole. Det er godt at få skolen inddraget, for uanset diagnose skal du måske have lidt hjælp og læring til, hvordan du fastholder koncentrationen i skolen. Derudover skal du have fat i din egen læge, der kan tage en grundigere snak med dig (og dine forældre). Lægen vil spørge ind til, hvad det er, der sker, når du mister koncentrationen, om der skete noget for et halvt år siden, der kunne have indflydelse; om du har andre nyopståede symptomer, psykiske eller fysiske osv. Derudfra kan din læge vurdere, om der er grundlag for opfølgning hos ham/hende, viderehenvisning eller udredning.
Det er så stærkt, at du selv har taget den op, og jeg håber, du vil tage den videre med dine forældre, lærere og læge, så du får afklaring og kan finde ro og koncentration, når du er i skole. Det er vigtigt. Du kan evt. vise dine forældre og din lærer det, jeg har skrevet til dig, hvis det gør det lettere.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Heidi Fhær Larsen