13 år og rigtig meget behåring - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en 13-årig dreng, som er meget behåret i forhold til mennesker på min alder. Altså sådan rigtigt meget. Når jeg går i svømmehal, så er det ofte flere end de fleste mænd. Jeg er blevet træt af hårene på benene især, og er stoppet med at gå i shorts.

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg får hårene fjernet bedst muligt? Jeg er splittet. Man kan godt få en permanent fjerning, men jeg gider ikke som 20-årig ikke at have noget hår. Jeg kan også få det barberet ret tit om sommeren, men det er bare så irriterende at skulle gøre.

Jeg har det dårligt med mig selv, når jeg ser mine kammerater ruller bukserne op, gå rundt, mens jeg også har lyst, men ikke gør det. Og de går rundt i bar mave om sommeren.

Har virkelig brug for hjælp, og jeg ved ikke, hvorfor det er endt sådan her. Ingen i min familie har meget hår

Mohammed, 13 år

SVAR:

Hej Mohammed.

Det er ikke sjovt at være lidt anderledes end de fleste, så jeg kan godt forstå, at det irriterer dig. Især når du er 13 år og du er den i familien, som har mest hår.

Jeg har ikke den store erfaring i hårfjernelse, og du kender selv de 2 måder, der er: permanent eller barbering. Dem er der begge fordele og ulemper ved. Det kan se meget mærkeligt ud, hvis du vælger at barbarer dine ben og arme, hvis man på resten af kroppen kan se, at du har mere hår end gennemsnittet, så jeg vil bestemt ikke begynde at fjerne dem permanent eller ved barbering.

En mellem løsning kunne være at bruge en hårtrimmer, så hårene blev lidt kortere, men som sagt, har jeg ikke den store erfaring med dette. Nogle gange er vi nødt til at acceptere, at Gud har skabt os forskellige. Jeg ved godt, at du vil ønske, at du blev skabt med mindre hår på kroppen, men andre drenge synes, de har for lidt.

Når de andre drenge omkring dig bliver lidt større, vil de også få mere hår på kroppen, og så vil forskellen mellem dig og dem blive mindre, men du vil nok altid have mere end de fleste. Det mener jeg ikke, at man hverken permanent eller midlertidigt kan eller bør lave om på. (Ud over evt at lave dem lidt kortere med en trimmer, hvis de er meget lange). Du kommer sikkert også fra en kultur og familie, hvor hårene er mere mørke og tykkere end drenge, hvis familier altid har boet i Danmark. Og det kan man ikke lave om på. Jeg tror, at de andre dreng tænker meget mindre over det, at du har mere hår end dem, end du selv tænker på det.

Roland