13 år og i tvivl - er det for tidligt at snave med ham?
Hej Adam og Eva.
Jeg har en dejlig og fantastisk kæreste, som er på alder med mig. Vi har været sammen i omkring er halvt år, og jeg føler mig parat til at prøve at snave med ham, og vi har da også drøftet det før, og jeg ved også godt, at han har lyst.
Der er bare det, at jeg er bange for, det er for tidligt? Vi er jo kun 13? Så er det for tidligt, selv hvis man har en, man stoler på og vil prøve det med?
Jeg er på en måde også bange for at blive dømt af andre, hvis vi nu gør det, for det kan jo være, de synes, det er tidligt???
Jeg ved godt, det er mig og min partners valg, men jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre?
Hilsen Anonym, 13 år

SVAR:
Kære 13-årig pige
Tak for dit spørgsmål. Du skriver, at du er i tvivl, om dig og din kæreste skal prøve at snave eller om det er for tidligt. Når du skriver ”snave”, går jeg ud fra, at du mener at kysse – både at kysse med læberne og at tungekysse.
På den ene side har du lyst og på den anden side synes du, det er for tidligt og er bange for, hvad andre, heriblandt måske dine forældre, vil sige.
Lyt til dine egne grænser
Det er nogle gode overvejelser, du har. Det er rigtig godt at mærke efter, hvad du selv har lyst til, men også at tænke på, hvad der er godt at afprøve i forhold til den alder, du har.
Jeg synes, du skal vente med at snave med din kæreste. Det er intimt og personligt at snave og du deler noget af dig selv med din kæreste, som du måske vil komme til at fortryde senere.
Vær kærester på en sund måde
Hvis det viser sig, at I på et tidspunkt går fra hinanden, tror jeg, du vil ærgre dig over, at I gjorde det. Jeg synes i stedet, I skal bruge tiden på at lære hinanden rigtig godt at kende og at få nogle gode og sjove oplevelser sammen. Jo bedre I kender hinanden og jo bedre, I er til at snakke sammen og løse konflikter sammen, jo større sandsynlighed er der for, at I også er kærester i mange år.
I har tiden foran jer
Jeres omgivelser skal selvfølgelig ikke vælge for jer, men på den anden side er det også godt at lytte til de voksne, der er omkring jer. Selv om de godt kan være dumme engang imellem, har de også en erfaring, som kan være jer til hjælp.
Jeg tror, du selv tænker, at folk omkring jer vil synes, det er for tidligt, og det synes jeg, du skal lytte til.
Venlig hilsen
Heidi