13 år og forelsket - bekymring om sex- hvad gør jeg?
Hej, jeg elsker jeres side. Men ihvertfald, jeg er en dreng på 13 år, der er forelsket i en pige på min alder. Jeg har lyst til at spørge hende, om vi skal komme sammen, men der er et problem. Jeg ved alt, der er værd at vide om sex. Jeg er bange for, at hvis jeg bliver kæreste med hende, at jeg skynder på forholdet. Jeg har ikke fået udløsning endnu, hvilket jeg mister selvtilliden af, og jeg har bøjle, hvilket får mig til at tænke på, hvordan det vil være at kæle med hende.
Jeg kan ikke lide hende, fordi hun er smuk. Jeg kan lide hende, fordi hun er anderledes end de andre piger, og hun støtter mig. Vi har været kærester, men det var ikke noget seriøst, fordi det var i børnehaven. Jeg ved godt, det måske ikke lyder som et spørgsmål, men bedre kan jeg ikke forklare det.
P.S jeg ved godt at lavalderen er 15 år, bare rolig.
Please hjælp :D, Benjamin, 13 år

SVAR:
Kære Benjamin
Jeg får lyst til at sige velkommen i teenageårerne, forelsket, sårbar og tænksom er nogle af de ting, der afspejler den alder, du står i. Som teenager, er der mange ting at tage stilling til. Nogle ting er skræmmende og afskrækkende, andre ting er spændende og tiltalende. Samtidig er du midt i at finde dig selv. Hvem er jeg? Hvad tænker de andre om mig og hvad vil jeg gerne, at de tænker og ser, når de ser på mig. Du begynder og stå mere og mere på egne ben og stiller måske oftere spørgsmålstegn ved det, de voksne siger og gør og danner dig dine egne meninger.
Det er helt almindeligt at have nogle spørgsmål og bekymringer i en tid med store forandringer. Samtidig, eller måske netop derfor, er det vigtigt, at du tager det med ro.
Vær dig selv
Giv dig god tid til at lære dig selv at kende. Brug tid på dig selv, dine venner og familie, de kan få stor betydning for resten af dit liv.
Du skal finde ud af, hvem du er og tro på, at du er god nok, som du er, med eller uden bøjle, udløsning eller ej. Det er ikke noget, du bare kan ved at knipse med fingrene, det er ikke spor nemt, for det kræver, at du tør mærke efter og være ærlig over for dig selv.
Du kan arbejde med dig selv ved at se på din selvtillid og selvfølelse. Tilsammen giver de to ting selvværd. Dette selvværd kan være godt, mindre godt eller dårligt.
Selvtillid handler om det, jeg er god til, med andre ord det jeg kan (god til sport, kreativ, dygtig i skolen osv.) Selvtilliden er ofte nemmere at få end selvfølelsen … selvfølelsen handler nemlig om, hvem jeg er indeni. Det handler om at få lov til at være sig selv uden at skulle lave om på sig selv for at tilfredsstille andre. At vide at jeg er god nok uanset, hvad der sker, og derfor kunne bære nederlag og svære tider. Det er lige præcis her venner og familie spiller en vigtig rolle. Ægte venskab giver selvværd så det batter. Venskab kan vare hele livet og bestå, når alle andre ting omkring dig ramler.
Læs evt. mere om selvværd: Hvem er jeg?
Her et lille citat fra artiklen: "Hvis du vil være dig selv, skal du være ligeglad med, hvad andre tænker om dig. Du skal i stedet mærke efter, hvad du selv virkelig mener og tror inden i, og så gøre og sige det.
Nu tænker du måske, at du ikke altid ved, hvad du i virkeligheden mener, men ni ud at ti gange så ved du præcis, hvad du selv mener. Og ellers må du prøve på at finde ud af det, ved at undersøge det nærmere."
En god ven kan blive til kæreste
Når du skriver om denne pige, læser jeg, at du faktisk synes, hun er noget helt specielt, fordi hun er anderledes. Jeg tænker, at du her har et venskab, du skal passe rigtig godt på og ikke have for travlt med at få det til at blive til mere end venskab.
Prøv og læs lidt om det fantastiske ved venskaber:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Bøjle, ingen udløsning og sexekspert
Jeg vil godt give dig svar på nogle af dine bekymringer, men det er med det forbehold, at jeg rent faktisk tænker, at du har lidt travlt og ikke behøver spekulere på de ting endnu i kraft af din alder.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig bekymringer om, hvordan det mon bliver at kæle med bøjle på. Jeg har selv haft bøjle på og ved at det ikke er uden udfordringer. Samtidig tror jeg ikke, at det har den store betydning, hvis bare man tager sine forholdsregler og forsøger sig stille og rolig frem. Det kan være en god idé at snakke om det først og fortælle sin kæreste, at man er lidt nervøs for det. På den måde kan man sammen finde på løsninger.
At du ikke har haft udløsning endnu er ikke nogen målestok for, om du er klar til at få en kæreste eller ej. Der er rigtig mange drenge, der ikke har haft det i en alder af 13+. . Husk på at mange kan mere og har prøvet mere end det, de står og siger og det i særdeleshed når det handler om det seksuelle.
Du skriver, at du ved alt, hvad der er værd at vide om sex. Dertil vil jeg gerne tilføje at uanset, hvor mange bøger, du har læst, film du har set, eller om du har haft sex 100vis af gange, vil du aldrig kunne vide alt, der er at vide om sex. For hver dag, der går, lærer jeg selv nye ting om sex. Jeg lærer ting, som jeg ikke ville kunne læse eller se nogen steder, fordi intimitet og kærlighed har en meget stor betydning i forholdet mellem mand og kvinde og i den grad påvirker den seksuelle modenhed.
Hvis vi er for hurtige til at have sex, er der større sandsynlighed for, at vi ender med at have seksuelle erfaringer med flere forskellige. Det kan give problemer for det sexliv, der skal bære livet igennem. Fristelsen til at sammenligne med tidligere erfaringer, bevidst eller ubevidst kan skabe usikkerhed og misforståelser.
Læs evt. også disse artikler:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
Pas på dit sexliv
Helt kort er mine råd
Mærk efter – Vær dig selv - Sats på venskab
Du er 13 og har hele livet foran dig.
Med kærlig hilsen Vivian
Vivian Heintze Dahl
Skrevet af:
Vivian Heintze Dahl
pædagog
adamogeva.dk