13 år og bange for min far – hvad skal jeg gøre?
Hej
Gennem hele mit liv har jeg følt, at jeg har levet i skyggen af min søster – både overfor min familie (især min far), og overfor mine venner. Da jeg var mindre, skændtes min far og mor meget, og det kunne nemt blive voldeligt. Nogle gange, når jeg er blevet sur på min søster, har min far taget fat i mig og truet mig, men han har aldrig gjort sådan ved min søster. Han er også begyndt at give hende 800 kr HVER måned, hvor jeg højst får 200 kr pr. måned.
Jeg forstår det bare ikke. Det er, som om han elsker hende højere end mig, og nogle gange føler jeg også, at han hader mig. Og hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg en lille smule bange for ham. Jeg har tit overvejet at løbe hjemmefra pga. skænderierne imellem min far og mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg har virkelig brug for hjælp.
Pige, 13 år

SVAR:
Kære pige på 13 år
Tak for din ærlige og modige henvendelse. Du tager fat på noget, som er dybt smerteligt, og som du på ingen måde burde opleve. Hverken volden eller den manglende følelse af kærlighed. Det gør derfor rigtig ondt på mig at læse dit brev. Jeg har selv en datter og ved, hvor meget det betyder at føle sig elsket – også af sin far.
At være elsket
Det er vigtigt for, hvordan vi har det, og hvordan vi ser os selv, at vi føler os elsket og føler os værd at elske. Du sidder med en oplevelse, hvor det ikke er sådan, og du kan mærke, hvad det gør ved dig. Du føler, at du står i skyggen, og at ingen ser dig, som den du er.
Når du ikke føler dig elsket, påvirker det også den måde, du ser på dig selv. Og den måde du elsker dig selv på. Sandsynligvis elsker du ikke dig selv og synes ikke, du er værd at elske. Du har brug for at blive elsket for den, du er; det kaldes betingelsesløs kærlighed. Det er kærlighed, som ikke forlanger, at man er på en bestemt måde eller gør bestemte ting. Det er kærlighed til dig for den, du er, hverken mere eller mindre. Det er det, du skulle have lov at mærke og det, du er værd.
Måske må du opgive håbet
Jeg kender ikke din far. Men de fleste fædre elsker deres børn; det er bare ikke sikkert, at de kan finde ud af at vise det. Og måske er det sådan med din far. Måske kan han ikke finde ud af at vise, at han elsker dig. For det viser han jo i hvert fald ikke ved at true dig eller gøre ting, så du bliver bange for ham.
Jeg ved godt, det er svært, men måske er du nødt til at opgive håbet om, at han nogensinde vil være i stand til at få dig til at føle dig elsket af ham. Det kan være, du skal indstille dig på, at det aldrig sker. Derfor skal du tage det op med en anden. Nu ved jeg ikke, hvor din mor er, og om hun kan hjælpe dig. Eller måske er det en bedsteforælder, du kan gå til og mærke dig elsket.
Find en at snakke med
Jeg synes, du skal finde en voksen at snakke med om det, du har skrevet her. Det er alt for stort og tungt at gå med selv. Er der en voksen, du har tillid til? Det kan måske være en lærer, en god veninde eller hendes mor, eller måske en klubleder. Er der en, du lige kan komme i tanke om? Du kan evt. tage mit svar med og vise til vedkommende.
Under fanen Ressourcer her på siden er der mange, som gerne vil hjælpe dig. Måske er der en på listen i nærheden af, hvor du bor?
Du kan også kontakte Børns Vilkårs BørneTelefon eller BørneChatten. Her kan du snakke eller chatte med voksne rådgivere, som har et godt kendskab til børn og unge og deres problemer. BørneTelefonen er åben alle dage kl. 11-23 året rundt. Nummeret til BørneTelefonen er: 116 111. Du kan være helt anonym, hvis du gerne vil det.
Endelig kan det måske det hjælpe dig lidt at læse et svar til en pige, som er bekymret for sin veninde: Veninde har strenge forældre, der slår – hvad gør vi?
Du er værdifuld
Her på AdamogEva.dk tror vi på, at Gud elsker hvert enkelt menneske med uendelig stor værdi. I hans øjne er du en, som er elsket meget. I hans øjne er du værd at elske, bare fordi du er dig. Han vil dig, og han elsker dig med en kærlighed, som enhver far burde elske sin datter. Ud over det andet jeg har skrevet, må du også gerne tage dette med ud i livet. Du er en, som er elsket meget. Se dig i spejlet hver eneste dag og sig til dig selv: Jeg er en, som er elsket meget.
Du kan læse meget mere om Guds kærlighed til dig på JesusNet.dk. Prøv fx at læse denne artikel: Med kærlige øjne.
Jeg ville ønske, jeg kunne give dig et kram og fortælle dig, at du er værdifuld og værd at elske.
Alt det bedste til dig
Steen