13 år og afhængig af porno – hvordan komme ud af det?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 13 år og har set porno i nogle år, og jeg er jo nok blevet afhængig. Jeg ved, hvad det gør ved min hjerne, og jeg har grædt mig selv i søvn flere måneder, og det skal stoppe nu. Jeg ved bare ikke hvordan, men jeg er træt af det! Det er klamt, og jeg frygter allerede nu mit senere sexliv. Jeg er så ked af det og er ved at blive desparat, for jeg vil ud af det her mønster, da jeg føler mig ødelagt i mit hoved.

Jeg kan ikke sætte ord på, hvor meget det ville betyde, hvis jeg fik disse billeder ud af mit hoved, og jeg startede på en frisk, fuldstændig. Jeg vil ikke være pervers overhovedet, og jeg vil ikke sammenligne noget med nogen. Jeg har virkelig brug for en måde at stoppe mine tårer på og en måde at stoppe med at se dette hæslige skrammel på, please hjælp mig!! For jeg kan ikke mere nu, jeg er langt ude, efter jeg har læst alt det om, hvad det gør ved mig, og jeg har overvejet de sygeste ting! Hjælp mig! Jeg håber inderligt på et svar.

Hilsen den ødelagte N, 13 år

SVAR:

Kære N!

Tusind tak for, at du skriver så ærligt til os om dit problem med at se porno og den smerte, pornoen medfører.

Du er ikke alene med din kamp

Først og fremmest vil jeg sige, at du ikke er alene med din kamp. Porno er noget, rigtig mange unge og voksne kæmper med – både piger og drenge, kvinder og mænd. Af og til kan man føle, at man er alene i kampen mod porno og komme til at tænke, at der ikke er andre, der er så ’klamme’, at de ville se på den slags. Den tanke er løgn, og du skal vide, at du kæmper sammen med tusindvis af andre på din alder.

Og hvor er det flot, at du er nået dertil, hvor du bare vil ud af det mønster, pornoen kan tilbyde dig. Mange på din alder eksperimenterer med at se porno uden at overveje de konsekvenser, det kan have for dem senere hen, så det er bare rigtig flot, at du er så reflekteret og moden i dine overvejelser. At skrive til os om dine problemer er et stort skridt i din kamp mod pornoen!

Din lyst er helt naturlig, men det er pornoen ikke

Derefter vil jeg sige, at der ikke er noget unaturligt i din seksuelle lyst. Som du har oplevet igennem et par år, er vores seksualdrift en utrolig stærk drift, og det kræver vilje, styrke og ikke mindst træning at lære at kontrollere den. Når du får lyst til at se porno og føler dig tiltrukket eller tændt af det, du ser, så er det altså ikke unaturligt, og du er ikke pervers.

Det der sker i pornofilm er dog ofte perverst og unaturligt, og som du selv har oplevet, efterlader det nogle stærke billeder i hovedet. Disse billeder forsvinder desværre ikke fra den ene dag til den anden, men jo længere væk du bevæger dig fra pornoen, jo mere slørede og utydelige vil billederne blive, og det vil heldigvis blive sværere og sværere for dig at huske konkrete billeder eller scener.

Dit sexliv er ikke ødelagt

Du skriver i dit brev, at du allerede nu frygter for dit sexliv, og det er faktisk en rigtig god ting. Vi skal nemlig passe på vores sexliv og vores seksualitet, da det er en meget smuk og fin ting. Jeg vil trøste dig ved at sige, at dit sexliv ikke er ødelagt, fordi du har set porno. Porno påvirker os på mange forskellige måder og efterlader nogle indtryk og nogle usande forestillinger, som kan påvirke vores sexliv senere hen, men det har ikke ødelagt dit sexliv.

Hvis pornoen har efterladt nogle af disse usande forestillinger hos dig, så kan der heldigvis rettes op på det igen ved at snakke med nogen om, hvad sex i virkeligheden er, og hvordan et normalt sexliv ser ud.

Du skal ikke kæmpe alene

Derfor er det meget vigtigt for dig at snakke med nogen om dit problem med porno. Det er meget svært at kæmpe mod sin egen lyst til at se porno, hvis man kun står til ansvar overfor sig selv, og derfor vil jeg på det kraftigste råde dig til at snakke med nogen, du er tryg ved om det. Hvis du har mod på det, så vil jeg råde dig til at snakke med dine forældre om det, og selvom det kan være svært at snakke med en voksen om det, så vil jeg fortælle dig, at rigtig mange voksne selv kender til kampen mod porno.

Hvis det er svært at indlede en snak med dine forældre, så kunne du vise dit spørgsmål og mit svar til dem, og så er jeg sikker på, at I kan få en god snak om det. Nogle oplever, at de har brug for at snakke med en psykolog eller en terapeut for at komme godt videre, og det kan være, at det gør sig gældende for dig. Det kan du prøve at snakke med dine forældre om.

Det er absolut ikke meningen, at du skal græde dig i søvn om aftenen, og jeg håber sådan for dig, at det her må være et vendepunkt for dig. Her på AdamogEva får vi ofte spørgsmål, som handler om netop det, du har skrevet til os om. Her kan du læse et svar, som jeg tror, du vil få meget glæde af: 11 år og afhængig af porno – kan I råde mig? I det svar er der også flere links, hvor du kan læse mere.

Du kan læse mere – også om at komme ud af afhængighed – i vores tema om porno.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med din kamp!

Kærlig hilsen
Niels Peter