13 år – ikke udviklet og føler mig udenfor – har I nogle råd?
Jeg er en 13 årig pige, som gerne vil udvikle sig, pga. mine veninder også er det. Nogle gange føler jeg mig udenfor, fordi jeg også gerne vil udvikles. Jeg har rigtig svært ved at tale med min mor om det. Så du kunne måske give mig nogle gode råd . Kh Simone, 13 år

SVAR:
Hej Simone
Tak for dit spørgsmål til A og E.
Det er rigtig fint at få spurgt om det, der lige fylder.
Udviklingen kommer, når din krop er klar
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil udvikles som dine veninder, og det kommer du også til, når din krop er klar Det er bare meget forskelligt i hvilket tempo, man går i pubertet og udvikler sig. Og heldigvis er det helt normalt, både at det går hurtigt med udviklingen, og også hvis det går lidt langsommere. I ender alle sammen med at nå det samme sted hen til sidst. Det er ikke sjovt hverken at være den første eller den sidste.
Læs mere under temaet: Pubertet - mest for piger
Prøv at være dig selv
Når alt kommer til alt, så er det ikke hvor udviklet, man er, der betyder noget ift. veninderne i  klassen. Det er det, man har sammen og den person, man er.
Prøv at være dig selv og ikke tænke så meget på hvor udviklet, du er, men mere på at der er brug for netop dig i fællesskabet i klassen.
Snak med nogen
Måske kan du prøve at snakke med en af dine veninder om hvordan, du har det, og at du føler dig udenfor på grund at det. De andre piger i klassen kan måske føle sig udenfor på grund af andre ting, de kæmper med.
Nogle gange hjælper det bare at snakke med nogen om det, og så vil de fortælle, at de godt ved, hvordan du har det, for de kæmper med noget andet, der er svært.
Jeg synes helt sikkert også, at du skal snakke med din mor om det. Det kan være svært at få begyndt snakken, men jeg er næsten helt sikker på, at din mor gerne vil snakke med dig om dette. Hun kan også fortælle om, hvornår hun selv gik i puberteten, og måske var det det samme for hende.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du får mod på at snakke med nogen om det.
Kærlig hilsen Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk