13 år – hvor længe går der, før mine bryster vokser?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en pige, som fylder 14 om 2 måneder, og jeg er den mindste i min klasse.

Jeg har det virkeligt dårligt med mig selv; jeg er kun 150 høj og har ingen bryster. Jeg bruger altid store halstørklæder for at skjule det og bruger altid store trøjer.

Alle drengene i min klasse tænker kun på det!! Jeg har virkelig lyst til at flytte til et andet land og komme tilbage, når jeg er “normal”.

Mine bryster er lige begyndt at vokse en lille bitte smule (en lille knude bag brystet). Men hvor længe tror I, det tager, fra knuden kommer, til brystet er vokset til a-skål?

Hilsen anonym, 13 år

PS: Har kigget i de andre opslag men kunne ikke helt finde det her spørgsmål, så derfor spørger jeg!

SVAR:

Kære Anonym

Hvor er det bare godt, du spørger.

Fra pige til kvinde

Du er helt normal. Du er lige i begyndelsen af puberteten, og det er meget forskelligt, hvor hurtigt man begynder at udvikle bryster og hvor hurtigt, de vokser. Dine bryster kan blive ved at vokse, frem til du er ca. 18 år. Brystet begynder at vokse fra under brystvorten, som du selv beskriver, som små hårde knuder, og vil langsomt udvikle sig til bryster. Det er individuelt, hvor store brysterne bliver og hvornår.

Læs mere i vores artikel Fra pige til kvinde.

Du er ikke alene

Det er bare ikke sjovt at føle sig anderledes end dem i klassen, og det er heller ikke sjovt at være den sidste, der får bryster. Det er bare slet ikke sjovt at skille sig ud fra de andre. Men de andre har det på samme måde. For det er helt normalt at være bange for at være anderledes, om det så er fordi du får brysterne før alle andre eller som den sidste i klassen.

Når du føler, at du skiller dig negativt ud i forhold til de andre, kan du opleve at blive meget mere opmærksom på de små bryster, og du kan føle, at alle kigger på dig, når du kommer gående og måske hvisker om dig og dine små bryster. Det er rigtig ubehageligt at have det sådan, og jeg kan godt forstå følelsen, og at du kan få behov for at skjule brysterne med store trøjer og halstørklæder eller helt flytte væk. Du er ikke tilfreds med, hvordan din krop ser ud, og denne oplevelse deler du med rigtig mange piger i alle aldre.

Hvis du læser lidt her på siden, vil du se, at drengene rent faktisk også er meget optaget af deres udvikling og udseende i puberteten. Det giver også dem mange bekymringer.

Læs mere i vores tema om pubertet for piger.

Flyt fokus til det positive

Lige nu er du teenager og i starten af din pubertet, hvor kroppen ændrer sig rigtig meget, så hvordan den ser ud, når du er færdig, må du jo vente og se. Men du kan arbejde med, hvordan du vælger at se på den krop, du har fået. For du er unik og vidunderlig skabt. Jeg ved, det fylder meget hos dig, men jeg tror, du ville have stor gavn af at fokusere på alle de gode og positive ting ved din krop. For jo mere du kigger på de ting, du kan lide ved din krop, jo bedre vil du få det med din krop. Hvad vælger du at se, når du kigger dig i spejlet? Vælger du at fokusere på de små bryster, eller vælger du at se hele din krop? Et smukt menneske! Værd at elske!

Drengene er også i puberteten og optaget af alt det nye

I forhold til at drengene kun er interesseret i bryster, så hænger det sammen med, at mange drenge og mænd er meget fascineret af bryster, men det behøver ikke at betyde noget i forhold til, om de kan lide en pige. Drengene er også midt i en stor forandring, og hormonerne vækker nye ting i dem, som gør dem nysgerrige på pigernes kroppe. Det er også sådan, at drengene lettere bliver tændt af det, de ser, end piger gør.

Håber, det gav svar på både din frustration og spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh
Hannah Søvndal