13 år – ensom og genert – kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har mange problemer med skolen og er alt for stille, jeg tør ikke at snakke med mine klassekammerater eller gå hen til dem. Men derhjemme er jeg den, der larmer og får alle til at grine og alt det der ...

Jeg synes, det er virkelig hårdt at være så ensom, som jeg nu har været i omkring 3-4 år, det pisser mig meget af. Jeg går tit alene og har ingen at være sammen med, og de går bare forbi mig, som om jeg slet ikke er der. Men jeg vil gerne lave om på det, men jeg kan ikke. Kan du hjælpe?

Fra den ensomme, 13 år

SVAR:

Kære ensomme pige

Tak for dit brev til AdamogEva. Ud fra det du skriver, kan jeg forstå, at du føler dig meget ensom. Du oplever problemer i skolen, hvor du bl.a. har svært ved at snakke med dine klassekammerater og har en fornemmelse af, at de slet ikke ser dig, når du går forbi.

Jeg håber, at jeg med mit svar kan være med til at skabe nogle mulige forklaringer på, hvorfor du har det, som du har det, og hvad du kan gøre ved det. Først vil jeg sige, det er svært at give et konkret svar på dit spørgsmål om, hvad du skal gøre. Dit spørgsmål er meget kort og med få informationer, så mit svar afspejler i høj grad nogle generelle betragtninger om det at være ensom og genert.

Ensomhed

Du forklarer, at du føler dig meget ensom. Jeg kunne derfor tænke mig først at dele nogle tanker med dig om det at være ensom. At være ensom kan være rigtig svært, fordi du ofte går med dine oplevelser og følelser alene uden at have nogen at dele dine oplevelser med.
Ensomhed er ikke noget, man som udgangspunkt selv vælger, og de fleste mennesker har en grundlæggende lyst til at være sammen med andre mennesker. Vi ønsker venner at dele med, hvordan vi har det.
Jeg forestiller mig, du har det på samme måde: At du ikke ønsker ensomheden, men at du ønsker fællesskab med pigerne eller drengene på din skole. En måde at gribe din situation an på kunne derfor være at se på, hvordan du på en god måde kan arbejde med at komme til at være mere sammen med de andre i skolen.

Jeg bliver nysgerrig på, om du har nogen uden for skolen, eller om du også her oplever ensomheden? Du forklarer, at du lettere kan være dig selv hjemme, og jeg bliver nysgerrig efter, om du har nogle gode veninder uden for skolen, som du kan snakke med om din ensomhed i skolen? Det kunne muligvis være en god hjælp, fordi du så ikke skal gå helt alene med dine tanker og følelser, men har en, du kan dele dem med.

Generthed

Ensomhed kan i høj grad hænge sammen med din generthed. Det lyder til, at din generthed er med til at gøre det svært for dig at være sammen med andre. Dvs. når du skal snakke med dine klassekammerater, fremlægge i klassen eller vælge en partner i idræt, kan du opleve genertheden komme snigende.
Generthed hænger ofte sammen med usikkerhed – angst for, hvad de andre skal tænke om det, du siger, eller hvad de tænker om dig. Jeg forestiller mig, du kan have svært ved at tro på, at det du gør er godt nok, eller du er god nok. Min erfaring er, at hvis man har svært ved at tro på sig selv og har svært ved at kunne lide sig selv, kan det også være rigtig svært at tro på, at andre kan lide en og tror på det, man gør.

Hvis du har svært ved at tro på din egen værdi, kan det være meget svært at tage imod søde ord fra andre eller tro på, at andre ser dig som meget værdifuld. Hvis du ikke mærker din værdi hos andre, kan jeg godt forstå, du bliver bange for deres reaktioner og tanker og bliver genert, som kan lede til ensomhed.

Hvad kan du gøre?

Lær dig selv at kende
Jeg tror, det er vigtigt, at du prøver (eller får hjælp til) at finde ud af, hvordan du har det med dig selv. Har du en oplevelse af at være god til det, du gør; har du en oplevelse af at have værdi? Snak med en god veninde om, hvordan du har det med dig selv, eller forsøg igennem et brev at sætte ord på overfor dig selv, hvordan du har det.

Forestillinger
En anden ting du kan gøre er, at lægge mærke til, hvilke situationer der er svære for dig og tænke over, hvorfor de er svære for dig. Hvad bliver du nervøs over, hvorfor bliver du genert, og er der nogen reel grund til at blive genert?
Nogle gange, når man har det svært med sig selv, kan man godt få tanker om, at de andre synes, man er mærkelig, anderledes, dum, grim m.m. Ofte er det tanker, man kun selv går med, og ikke nødvendigvis virkeligheden.

Konkrete muligheder
En mulighed for at tjekke dine forestillinger er fx, når du går i skolen og føler, at ingen ser dig, hvilket får dig til at føle dig ensom, så kan du undersøge, om de rent faktisk ser dig – måske gør de det? Prøv fx at sige “Hej!” til dem, du går forbi, og se om de også siger “Hej!” tilbage.

Sæt dig små mål
Du kan også sætte små mål i hverdagen som: I dag vil jeg række hånden op i timen og se, hvad der sker. Eller i dag vil jeg snakke med en fra klassen og se, hvordan vedkommende reagerer.

Du må fejre dine successer

I de små mål, du sætter, er det vigtigt at være opmærksom på, når skridtene lykkes. Hvis det lykkes at få en til at sige hej til dig, så er missionen lykkedes, hvilket er rigtig godt! Igennem små mål og opdagelsen af, at ting lykkes for dig, tror jeg, du vil opleve, at din tro på din egen værdi langsomt vil stige, og du vil få mere og mere mod på at øve dig i at tage kontakt til andre i skolen.

Det kræver arbejde at turde snakke med andre i skolen, og jeg vil ønske dig held og lykke.

Du kan også læse de her artikler og svar til andre:
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Kan jeg gøre noget ved min generthed?

Jeg ønsker dig alt godt.
Venligst Stine