12 år og porno – skal man ikke være 18 og hvad med virus?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 12 år, som er begyndt på at se porno og onanere, men det der porno, der skal man være 18, skal man ikke?

Og er der nogle sider, hvor der ikke er virus eller noget på?

På forhånd tak for svaret :-)

C, 12 år

SVAR:

Hej C

Jo, man skal være mindst 18 år for at måtte gå ind på pornosider. Det skal disse sider også klart gøre opmærksom på.

Ingen sikkerhed

Angående det med virus, er der ingen sikkerhed ud over den, du har på din egen forbindelse ved hjælp af antivirusprogrammer. Endvidere er mange af pornosiderne behæftet med alle mulige forsøg på at få dig over på andre pornosider eller få dig til at klikke et sted, hvorved du siger ”Ja tak” til noget, du ikke er opmærksom på, at du har sagt ja til! Da mange ikke vil have, at nogen skal vide, at de ser porno, klager de ikke over lusk på porno-sider. Derfor kan mange pornoside-udbydere slippe afsted med luskerier, der ikke ville være gået på mere almindelige hjemmesider.

Så med hensyn til sikkerhed kan jeg kun sige, at her er du på absolut usikkert område og må selv træffe dine forholdsregler.

Du kan selv vælge en mere sikker vej

Så vil jeg også gerne sige, at du måske kan slippe for al den usikkerhed. Hvad med at lade være med at se porno? Jeg ved godt, at en del begynder på det i din alder – selv om en del venter til senere eller helt lader være.

Porno påvirker

For mig at se, er den største risiko ved, at du ser porno, ikke virus og vedhæftede sider og den slags. Den største risiko er, at du får forstyrret din naturlige udvikling fra barn til voksen. Du får set unaturlig sexaktivitet i store mængder, og du kan derfor nemt få et unaturligt forhold til, hvad sex er. Og i øvrigt er 12 år ifølge naturen et noget tidligt tidspunkt at begynde den slags på. Så hvis det er en mulighed for dig helt at vælge porno fra eller i det mindste at udsætte hele problemet et stykke tid, vil det nok være til stor gavn for dig.

Læs også disse artikler:
Om onani – mest for drenge
Porno virker som narko på din hjerne
Porno skader din sexlyst
Sådan kan du undgå porno på nettet
Filtre på netværk og smartphones

Venlig hilsen
Sprint Aagaard Korsholm