12 år og i tvivl om jeg skal bruge bh
Hej, jeg er en pige på tolv år. Jeg er i tvivl, om jeg skal bruge bh nu eller vente... Altså, jeg tror ikke, der er andre i min klasse, der bruger bh, så jeg vil helst ikke være den første. Jeg vil meget gerne bruge bh nu, men jeg er virkelig i tvivl, om jeg overhovedet ville kunne fylde den ud.
Mine bryster er sådan ok store og jeg måler ca 67 cm. rundt om maven og brysterne. Normalt bruger jeg bare en top, men jeg kan ikke lide, at man kan se brystvorterne ud i gennem trøjen.
Det ville virkelig være pinligt at skulle fortælle det til min mor. Hun ved ikke en gang, at jeg bruger de der toppe og jeg er ved at være træt af at skjule det.
Tak på forhånd :)
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe.
Tvivlsom pige, 12 år

SVAR:
Hej tvivlsom pige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid rigtig godt og vigtigt at få sat lidt ord på det, der fylder.
Svært at være den første
Det er altid svært at være en af de første, der begynder at være udviklet og få behov for bh og den slags. Jeg kan også godt forstå, det er svært at skulle tale med sin mor om det, men jeg kan ikke rigtig se, der er nogen vej udenom.
Du kan tænke på, at din mor selv engang har været en ung pige, der skulle begynde at bruge bh. Desuden vil mødre næsten altid gerne involveres i, hvad deres døtre går og tumler med.
Snak med mor
Jeg synes, du hurtigst muligt skal fortælle det, du har skrevet om her, til din mor, så i sammen kan finde frem til, hvad dit behov er og evt. sammen gå ud og købe en bh. Det er vigtigt, fordi du før eller siden er nødt til at involvere din mor i, at du er i puberteten, og der vil komme mange ting hen ad vejen, som du har brug for din mor til.
Desuden er en bh også rimelig dyr, og det er vigtigt at købe en, der sidder godt og passer til din størrelse.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du finder en god løsning.
Kh. Marianne