12 år og har haft sex, er det for tidligt?
Hej. Jeg er en dreng på 12 år. Vi har haft sex mig og min kæreste, synes det var dejligt. Jeg er også længere fremme i puberteten end de andre drenge og har derfor en større penis. Nå, men i hvert fald ville vi høre jeres mening.
PS Hun er også i puberteten.
12 år

SVAR:
Kære dreng på 12 år
Hvor er det fint, at du åbent og ærligt skriver ind for at få et råd om, hvad vi på adamogeva.dk tænker i forhold til at have sex som 12-årig. Og mit korte svar vil være: JA, det er alt for tidligt. Vent med det!
Og så vil jeg opfordre dig til at læse et spørgsmål fra en 13-årig dreng, som er på følgende link: 13 år - er jeg klar til sex?
Der står blandt andet:
”Kend dine JA og NEJ følelser
Det er sådan, at alle vi mennesker har nogle følelser, jeg kalder JA og NEJ følelser. Når vi står i et valg, er det vigtigt at mærke efter inderst inde. Og kan man det og gør man det – og det tror jeg, du gør – så kan man godt mærke, om det er mest JA eller mest NEJ.”
Når du skriver herind, får det mig også til at tænke, at du selv er usikker på om, du er klar til at have sex. Og ligesom det fremgår i svaret til den anden dreng, vil jeg sige, at du skal lytte til dig selv og din krop.
Seksuelle lavalder er 15 år
Jeg vil også nævne for dig, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det vil sige, at det er forbudt for alle uanset alder at have seksuel omgang med en under 15 år. Det vigtige ved loven er at signalere, at man først er klar til et seksuelt forhold, når man er 15 år og derover. Og stod det til mig, var grænsen sat endnu højere, fordi det seksuelle sætter så mange ting i gang, der kan være svært at håndtere.
Puberteten er lige begyndt
Og så vil jeg sige til dig, at puberteten lige er startet, og lad være med at få for travlt. Det kan godt være, at du fysisk er lidt længere fremme end de andre, men det betyder ikke, at man mentalt er det.
Der er god tid til at udforske det hele, start med at holde hånd og kysse. Lav også noget sammen – sport, gåture, biograf, shopping, oplevelser i sommerland etc. Vær sammen med jeres venner – så lærer I også noget om hinanden og bliver mere klar på, om det virkelig skal være for altid.
Prøv at læse følgende artikler/svar på spørgsmål:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Sex i Bibelen
Er det ikke lidt for umodent at være jomfru?
Værd at vente på
Jeg håber, at du kan følge mig i svaret. Læs eventuelt nogle af artiklerne med din kæreste. Og så vent med sex, til I er ældre. På den måde passer I på jer selv og hinanden.
Venlig hilsen Katrine
Katrine Nygaard Graversen
Skrevet af:
Katrine Nygaard Graversen
cand.pæd.
adamogeva.dk