12 år – er knuden tegn på bryster og hvordan med vægten?
Hejsa
Jeg vil selv sige, jeg er i puberteten, for jeg har humørsvingninger og lyse krøllede hår på tissekonen + hår omkring brystvorten. Men for en uge siden opdagede jeg en lille knude bag den ene brystvorte, som gør ondt at røre ved; bare jeg aer, gør det ondt. Den er vokset, men den anden vokser ikke??? Synes det er mærkeligt og har læst, at det retter sig op, men hvor lang tid går der ca.? Der er kommet en lille mini knude ved den anden brystvorte, så er det ikke bare bryster?
Men min mor fik først bryster ved 14-års alderen. Så er jeg bare tidligt på den eller hvad???
Min ene veninde siger, at hun synes, jeg er blevet en smule tynd (skal lige siges, at jeg har en sygdom, hvor jeg kun må få 30 g protein om dagen.) Jeg vejer ca. 40 kg, sidst jeg vejede mig. Kan jeg gøre noget, for at jeg ikke kan mærke min rygrad så meget og mine andre knogler rundt omkring? Skal jeg bare træne, så jeg får nogle flere muskler? Er 1,52 i højden sidst jeg blev målt. Har aldrig været overværgtig.
Vil rigtig gerne have direkte svar. Jeg har været inde og læse på jeres side, men kunne godt tænke mig et ordentligt svar, eller hvad man skal kalde det;-)
Kh. Den halv-fortvivlede pige, 12 år

SVAR:
Kære pige på 12 år
De fleste piger kommer i puberteten omkring 12-års alderen. De første tegn på puberteten er hårvækst ved skridtet og begyndende vækst af brysterne.
Bryster
Når brysterne begynder at vokse, vil du mærke en hård, øm knude lige bage ved brystvorten. Ofte vokser det ene bryst lidt før det andet. Det vil med tiden udligne sig, og brysterne bliver næsten lige store. Fra du mærker den første knude, kan der godt gå et års tid, før brysterne rigtigt begynder at vokse. Brysterne vokser gennem hele puberteten. Brysterne kan være meget ømme i de år, hvor de vokser. Nogle piger synes, det er ubehageligt at sove på maven eller have en stram bluse på. Det er helt normalt.
Det er rigtigt, at en pige kan forvente at få sin menstruation og bryster i den samme alder, som hendes mor fik. Men det er ikke altid sådan. Så det er ikke unormalt, at du er ved at få bryster som 12-årig.
Vægt
Du skriver, at du er tynd og er ked af det. Den højde og vægt, du oplyser, passer rigtig fint for en pige på 12 år. Tegner jeg det ind på en vækstkurve for piger, ligger du lige på gennemsnittet. Du er altså hverken for tynd eller for tyk. I puberteten vokser du meget i højden og mindre i bredden. Når du får din menstruation, vil hormonerne gøre, at du vokser lidt mere over hofterne og får de kvindelige former. Du vil så efterhånden vokse mindre i højden, og kroppen har flere ressourcer til at øge vægten.
Hvis du gerne vil tage på i vægt, skal du spise en lille smule mere og så lave styrketræning, for at du danner muskler og ikke fedtvæv. Men du kan også bare fortsætte, som du plejer og vente, til du bliver lidt ældre, for det er normalt for en teenager at være en smule ranglet. Jeg kan desværre ikke sige noget nærmere omkring din kost, da jeg ikke ved hvilken sygdom, du fejler.
Læs evt. mere under temaet Pubertet – mest for piger.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
Signe