12 år, Er det iorden at drikke?
Hej jeg er en dreng på lidt over 12 år, og mig og en af mine venner på samme alder har snakket om at drikke og om alkohol. Det er noget, vi godt kunne tænke os at prøve, altså ikke at drikke så meget, at vi ikke kan gå, men bare dele 1 eller 2 genstande. Er det noget vi skal prøve? Hvad hvis vores forældre opdager det? Er det ok at prøve i vores alder. ?
hilsen :D

SVAR:
Kære :D
Tak for dit spørgsmål. Jeg synes, det er dejligt at høre, at du snakker med dine venner om vigtige spørgsmål i livet. Du tager dit liv alvorligt, når du søger rådgivning om sådanne vigtige spørgsmål. For det er vigtigt at finde ud af, hvad du selv mener om at drikke alkohol. Og det er godt at tænke sig om og ikke bare begynde at drikke, fordi de andre gør det.
Nødvendig viden
Før jeg svarer direkte på dit spørgsmål, skal du vide lidt om, hvad alkohol gør ved dig og din krop. Din krop er lige nu i en rivende udvikling og din hjerne er i en rivende udvikling. Denne udvikling kan blive forstyrret for livstid af alkohol. Det skader din krops udvikling og din hjernes udvikling.
Anbefalingen fra både læger, lærere, sundhedsstyrelsen og mange andre voksne er, at børn under 16 år på ingen måder skal drikke alkohol. Derfor er det også ulovligt at sælge og servere alkohol til unge under 16 år.
Læs evt. nedenstående link her fra hjemmesiden
Alkohol – så det rykker
Du skriver, at I ikke vil drikke så meget, at I ikke kan gå. Du har nok set, hvad for meget alkohol kan gøre ved mennesker. Det er ikke bare evnen til at gå lige, der bliver påvirket, men også din evne til at bedømme den situation du er i. Det kan f.eks. være svært at sige nej til det, du normalt ikke vil være med til. Og det kan bringe dig ud i situationer, som du bagefter bliver ked af.
Ærlig og åben
Så jeg synes, du skal passe godt på dig selv. Du har stor værdi og mange muligheder for at udvikle dig sundt og godt. Derfor synes jeg ikke, du skal prøve at drikke nu. Og jeg synes slet ikke, du skal gøre det i det skjulte. Det får du det ikke godt med. Men hvis du er meget nysgerrig efter, hvordan det smager, så synes jeg, du skal tale med dine forældre om det. Du får meget mere ud af, at være åben overfor dine forældre. Fortæl hvad du tænker og måske også, at du og din ven havde tænkt at gøre det, uden de opdagede det. Og spørg så i stedet, om du må prøve at smage en smule sammen med din far og mor. En smagsprøve kan stille nysgerrigheden, og lad det så vente til du bliver ældre. Det er så meget andet lækkert, du kan nyde.
Held og lykke med dit liv og dine valg - og bliv ved at overveje dine skridt nøje. Det er rigtig sundt.
KH Hanna Kiel