11 år og måske forelsket?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er lidt i tvivl, om jeg er forelsket. Lige pludselig henne i skolen blev jeg bare pludselig nervøs, da jeg kiggede på en dreng fra klassen. Jeg kom i tanke om en drøm, jeg havde haft for nogle dage siden, hvor vi kyssede. Da han skulle fremlægge i dansk, begyndte mit hjerte at slå hurtigere, og jeg blev lidt nervøs.

Men der er bare et lille problem: Han skal rejse til udlandet om en måned pga. hans fars job. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er ikke typen, der snakker så meget om mine følelser, men hvis jeg bliver virkelig forelsket i ham, og han rejser, vil jeg så blive ked af det? Kan vi måske finde ud af noget? Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, så jeg håber, I kan give mig et svar.

Fra S, 11 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit brev!

Du er da vist forelsket

Det kunne godt lyde, som om du er blevet forelsket i drengen fra din klasse! Nu er du i tvivl om, hvad du skal gøre, fordi han snart rejser langt væk med sin familie. Du skriver ikke, hvor lang tid han skal være væk, men jeg formoder, at det drejer sig om en længere periode!? Du ved ikke helt, hvad du skal gøre ved disse nye, lidt fremmede følelser inden i dig. Du er bange for ikke at gøre det rigtige, så du bliver ked af det.

Lær dine følelser at kende

Mit råd til dig vil være, at du stille og roligt gør dig fortrolig med disse nye følelser, reaktioner og tanker. De kan både være pinagtige og skræmmende men også enormt dejlige og fantastiske! Du behøver ikke handle på forelskelsen første gang, den overmander dig! Udforsk og nyd den i stedet for.

Du vil nok blive ked af det

Hvis du alligevel vælger at sætte ord på dine følelser overfor drengen, må du være indstillet på, at du måske bliver skuffet og ked af det, hvis han ikke gengælder dine følelser. Så har livet givet dig den erfaring.

Du har masser af tid til at få en kæreste

På den anden side bliver du nok også trist, når drengen rejser, hvis du ikke fik sagt noget til ham. Det er naturligt og okay at blive ked af det. Det vil i så fald vare en tid, men så vil du komme videre og få øjnene op for, at der findes mange andre dejlige drenge ude i verden. Husk, at du er en meget ung pige, som med stor sandsynlighed har mange forelskelser foran dig. Tiden til at få en kæreste skal nok komme til dig!

Hvis du har lyst til at læse mere om det med kærester og venskaber, kan jeg anbefale de her artikler: “Plusser” ved at vente med at få en kæreste og Gode venner.

Mange kærlige hilsner fra
Gurli