11 år. Er det normalt, at min penis er så pinligt stor?

Vis spørgsmål

Jeg er 11 år og jeg går i 5. klasse. Jeg er den eneste dreng i klassen, der har fået en større penis. Min penis er 17 cm lang, når den er stiv, og jeg synes, det er pinligt, når vi skal i bad efter idræt, når jeg er den eneste, der har en stor penis.

Men jeg ville bare spørge, om det er normalt at have en penis på den størrelse, når jeg kun er 11 år?

G

SVAR:

Kære du

Jeg kan godt forstå, du synes, det er pinligt at være den eneste dreng i klassen, der er kommet i puberteten og har fået en stor penis.

Du spørger, om det er normalt, at din penis er 17 cm lang, når den er stiv. Ja, det er det. Du kan læse meget mere i artiklen Drengens kønsorganer.

Der står bl.a. "Indtil puberteten er penis ikke ret stor, men så vokser den meget. Det er meget forskelligt, hvor lang den bliver, men typisk 10-12 cm. ... Penis bliver typisk 1/3 længere og væsentlig tykkere ved rejsning"

Så ja, størrelsen på din penis er altså helt normal.

Nye, store forskelle for alle

Når drenge og piger kommer i puberteten, oplever alle, at der sker store forandringer med både kroppen og tanker og følelser. Det lyder til, du er den første dreng i klassen, der oplever det.

Jeg tror, de fleste mennesker - både unge og voksne - har det sådan, at vi gerne vil føle os "normale". Og så tænker vi, at vi er normale, hvis vi ligner alle de andre. Måske er det derfor, du synes, det er pinligt at skulle i bad efter idræt - fordi I ikke ligner hinanden lige nu. Måske kan det give dig lidt ro at vide, at i løbet af dette skoleår vil det samme ske for flere af dine klassekammerater.

Lige nu synes du ikke, at de forandringer, du har oplevet, er rare. Måske går der andre drenge i din klasse, der er misundelige, fordi de er kede af, at deres penis er for lille og slet ikke er begyndt at vokse. Sådan kan forandringerne være lidt uretfærdigt fordelt, og de fleste drenge og piger på din alder bliver på et eller andet tidspunkt pinlige eller irriterede over deres egen krop og dens udvikling.

Accept

Det kan være svært, men det er vigtigt, at du prøver at øve dig i at acceptere din krop, som den er. Du kan nemlig ikke lave din krop om. Du kan hverken gøre penis eller andre dele af dig selv større eller mindre. Men du kan øve dig i at tænke eller sige: “Min krop er, som den er. Det er ok.” “Jeg er præcis lige så værdifuld og ok, som de andre drenge i klassen. Lige nu ser vi lidt forskellige ud.”

Du kan læse meget mere i vores tema Pubertet - mest for drenge.
Bl.a. dette svar Hvordan får jeg mod til at gå i bad med de andre?

Held og lykke på din spændende rejse fra dreng til mand.

Venlig hilsen
Ida Secher Rom